Annonce
Danmark

Afgift på bæreposer og engangsservice tredobles i finanslov

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Fremover kan det være en god idé at huske sin egen pose, når man er ude at handle, da prisen ventes at stige.

Det ventes fremover at blive dyrere at købe en plastik- eller papirpose til sine varer, når man er ude at handle.

Som en del af finansloven for næste år bliver afgiften på bæreposer af plast og papir nemlig tredoblet for at bidrage til finansieringen af velfærden.

Det er regeringen enig med støttepartierne og Alternativet om ifølge finansloven, der blev præsenteret sent mandag aften, og som vil blive stemt igennem senere på måneden.

I dag er afgiften på bæreposer af plastik 22 kroner per kilo, men den afgift står til at blive tredoblet. Det er ikke reguleret siden 1998.

Prisen på en bærepose ventes at stige med en krone, og engangsservice står til at stige 30 procent.

Interesseorganisationen Plastikindustrien er modstander af af tredoblingen.

- Det er stærkt unødvendigt og drastisk at tredoble bæreposeafgiften, siger direktør Thomas Drustrup fra Plastikindustrien i en pressemeddelelse.

Det vurderes at kunne nedbringe forbruget af bæreposer med i alt knap 40 procent ifølge aftaleteksten, og det ventes at kunne nedbringe mængden af affald.

Det ventes på sigt at give 205 millioner kroner til statskassen årligt.

Konkret skønnes nedbringelsen af affald med en stor usikkerhed at udgøre cirka 6000 ton.

Desuden skal det undersøges om emballageafgiften på engangsservice kan differentieres for at fremme brugen af bionedbrydeligt materiale.

Allerede i august meldte statsminister Mette Frederiksen (S) ud, at hun ville fordoble afgifterne. Samtidig meldte hun ud, at regeringen vil forbyde udleveringen af gratis bæreposer.

Derudover stiger en række andre afgifter også med finansloven for næste år. Det gælder eksempelvis afgifter på råstofmaterialer, tinglysning af bolig, bekæmpelsesmidler, spildevand og emballage.

Aftalepartierne bag finansloven vil også fjerne en skattefinte ved forældrekøb og stramme reglerne for leasing af firmabiler.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce