Annonce
Debat

Prioriteringer: Folkeskolen, måske samfundets vigtigste opgave

(Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)

Læserbrev: I Dagbladets tillæg, Avisen Danmark, var der torsdag en kronik af bl.a. Marianne Jelved, der har levet næsten en halvt århundrede i dansk politik. Bravo! Måske er politikere endelig vågnet op til virkeligheden for danske børn.

Da jeg selv gennem mange år har været en del af folkeskolen, har jeg set, hvordan politikere/ folketinget ved deres ”reformer” ødelagde en kultur, der sikkert ikke var ideel, men hvor lærerne måske gjorde det så godt de kunne. En vigtig paragraf i folkeskoleloven hed: ”Børn, der ikke kan følge den normale undervisning, skal tilbydes specialundervisning".

Ud fra denne paragraf og indstillinger fra lærerne blev der efter en skolepsykologisk udredning udarbejdet en plan for, hvordan man kunne hjælpe den enkelte elev. Jeg har selv oplevet elever give udtryk for, at de blev hjulpet, og forældre sagde, at den mulighed havde de jo ikke haft. Først kom trylleordet: ”inklusion”, bare børnene blev i klassen, havde læreren straks ansvar og mulighed for at tilrettelægge deres undervisning. Hokus Pokus. Katten gør æg.

Så kom reformen, der på en gang skulle ændre på den gamle slendrian. Arbejdet skulle gå fra 8 – 16, og på skolen, og så skulle man i øvrigt spare 2% mere hvert år. Nu havde man styr på lærerne. Resultatet er lærere, der går ned med stress, børn der mistrives som måske aldrig før, og de faglige kundskaber, som de nationale tests skulle rette op på, er fortsat faldende.

I Coronaåret blev det så igen børnene og de unge, der skulle betale. Lukning af skoler og uddannelser medførte for mange en yderligere isolering og mistrivsel. Og desperate unge, der protesterede mod isolationen ved at mødes, ja, dem sendte regeringen så politiet ud imod. Samtidig hørte vi så fra sagkundskaben, at børnene og de unge ikke var i fare, men det var nødvendigt for at værne om de gamle og svage. Sådan prioriterer man jo forskelligt. Men en nedslidt sundhedssektor skulle man jo også passe på.


Børnene og de unge bliver svigtet af ”Børnenes Statsminister”. Vi gamle og svage har haft vores forhåbentligt gode liv.


Samfundets vigtigste opgave må være at værne om ”skaffedyrene” og personale, som man burde vaccinere som det første. Det næst vigtigste er børnene og de unge. De bliver svigtet af ”Børnenes Statsminister”. Vi gamle og svage har haft vores forhåbentligt gode liv.

Har vi råd til at passe bedre på vore børn og unge?

Her i Ringkøbing Skjern Kommune har vi råd til at støtte et tivoli kaldet Naturkraft med 100 millioner +15 som tilskud til driften, hvor man kan få en blæser til at illustrere vinden ved kysten, samt et kunstværk, der skal forsyne klitterne med lyde.

Men vi har ikke råd til at bevare en lille skole i Højmark.

Det er så byrådets prioritering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Nu bliver Rute 15 forhåbentlig bredere

Annonce