Annonce
Ringkøbing

Primo Tours går mere op i tilfredse kunder end antal solgte rejser

Her i 2019-sæsonen har Primo Tours for første gang Korfu på programmet. På den græske ø kan chartergæsterne blandt andet sikre sig en udsigt som denne fra et nybygget luksushotel. Foto: Henrik H. Breum

I 2018 sendte Primo Tours-koncernen 86.542 danskere af sted mod sol og sommer, hvilket er på niveau med året før. Direktør Bjarke Hansen har ingen drøm om at runde 100.000 solgte rejser på ét år.

Ringkøbing: Når man er rejsende i salg af sol og sommer, vil det for en og anden direktør sikkert være lidt af en drøm at runde 100.000 solgte rejser på et enkelt år.

Men det gælder ikke Bjarke Hansen, direktør i Primo Tours med hovedsæde i Ringkøbing:

- Vi interesserer os ikke rigtig for volumen. Vi har ikke et ønske om at skulle vokse i antal, og vi er ligeglade med, hvor mange gæster de andre selskaber sender af sted, siger Bjarke Hansen.

Tallene kan han ellers nemt finde, da foreningen af Rejsearrangører i Danmark netop har offentliggjort en opgørelse over salget af rejser i 2018.

Målt på antal passagerer er Spies absolut størst med godt 275.000 gæster, mens de to andre selskaber i top-tre er Apollo og TUI med henholdsvis 173.000 og 170.000 passagerer.

Med 86.542 gæster er Primo Tours-koncernen placeret som nummer seks på listen, der rummer i alt 16 rejseselskaber:

- Jeg bruger måske 30 sekunder på den opgørelse. Det er jo mest for branchefolk, der dermed kan vise, hvor store og stærke de er. Vi kigger mere på, hvad vi tjener på produktet, tilføjer Bjarke Hansen.

Den vestjyske koncern, der også omfatter Århus Charter, SunCharter og Beach Tours, kom ud af regnskabsåret 2017 med et overskud efter skat på 32,7 millioner kroner.

Annonce

Vi interesserer os ikke rigtig for volumen. Vi har ikke et ønske om at skulle vokse i antal, og vi er ligeglade med, hvor mange gæster de andre selskaber sender af sted

Bjarke Hansen, direktør, Primo Tours

Charterbranchens top-ti

Ifølge en ny opgørelse fra foreningen af Rejsearrangører i Danmark solgte de ti største selskaber i 2018 så mange rejser i Danmark - i parentes antal solgte rejser i 2017:Spies: 275.359 (265.176)

Apollo: 173.699 (166.498)

TUI: 170.346 (180.028)

Bravo Tours/Sun Tours: 168.782 (175.110)

Sunweb: 100.518 (78.394)

Primo Tours: 86.542 (86.975)

Detur: 51.543 (32.967)

Atlantis Rejser: 32.765 (15.483)

Folkeferie: 23.326 (21.481)

Club La Santa: 18.476 (18.365)

Udover moderselskabet omfatter Primo Tours-koncernen også Århus Charter, SunCharter og Beach Tours.

Den varmeste sommer

Generelt oplevede charterbranchen et rekordår i 2018, der for mangt en dansker især ellers vil blive husket for, at sommeren varede ved i ét væk. Og alligevel ville hr. og fru Jensen på vingerne.

Medlemmerne af Rejsearrangører i Danmark (RID) solgte sidste år godt 1,1 million ferierejser, og sammenlignet med 2017 er det lig med en vækst på 6,6 procent:

- Sommeren 2018 var den varmeste sommer, siden DMI startede målinger i 1874. Så det store antal ferierejsende afspejler, at danskerne vil af sted til fremmede lande og kulturer uanset, hvordan vejret er herhjemme, siger formanden for RID, Niels Grosen, og tilføjer:

- Skal jeg sætte ét ord på det danske sommervejr, er det ustadigt. Man ved aldrig, hvordan det bliver. Så derfor vil danskerne sydpå ned til sol og varme.

Det rekordhøje salg af rejser i 2018 følger i kølvandet på 2017, hvor der også blev sat rekord:

- At branchen igen slår rekord, viser bare, at danskerne værdsætter, at deres ferierejse til udlandet bliver arrangeret og gennemført på en sådan måde, at de kan koncentrere sig om at slappe af og holde ferie i tillid til, at de danske rejsearrangører nok skal tage sig af al praktikken, så tingene fungerer, fastslår Niels Grosen.

Ingen drøm om seks cifre

På sit direktørkontor i Ringkøbing luner Bjarke Hansen sig ved de gunstige vinde i branchen, men han holder fødderne solidt plantet på landjorden. Om forventningerne til 2019 siger han:

- Hvis ikke, det går helt galt, så sender vi nogenlunde det samme antal gæster af sted igen.

Ifølge Bjarke Hansen er branchen for salg af charterrejser kendetegnet ved, at det ikke er svært at opnå volumen, hvis man er villig til at gå på kompromis med prisen og produktet:

- For os gælder det om at finde det rigtige antal gæster. Vi vil aldrig komme til at sælge 200.000 rejser, og jeg drømmer på ingen måde om at runde seks cifre i antallet af solgte rejser. Jeg har en drøm om, at vi hvert år forbedrer vores produkt, siger den 41-årige direktør.

I junglen af tal ynder Bjarke Hansen mest af alt at kigge på de karakterer, som Primo Tours-kunderne giver i et spørgeskema på rejsen retur til Danmark. Vigtigst er bedømmelsen af, hvor tilfreds man overordnet er med produktet, og om man ønsker at rejse med Primo Tours igen:

- Det vægter meget mere for os, fastslår Bjarke Hansen, der glæder sig til at sende de første Primo Tours-gæster til Korfu, når foråret banker på døren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce