Annonce
Danmark

Power om uigennemskuelige priser på hvidevarer: Forbrugerne skal selvfølgelig ikke betale mere for en sølvfarvet låge

Power afviser, at forbrugerne skal betale mere hos dem end for en nærmest identisk vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Anders Buur Thomsen, salgschef i Power, afviser, at forbrugerne i Powers butikker skal betale mere for vaskemaskinen med den sølvfarvede låge, end de skal for den nærmest identiske vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris.

Laver I eneforhandlingsaftaler på nogle modeller, når I indkøber hårde hvidevarer?

- Vi har modeller, der kun er vores. Den omtalte model med sølvlågen er for eksempel kun vores. Så kan der sagtens være en, der minder om et andet sted.

Hvorfor laver I aftaler om at være eneste udbyder af en model?

- For at sikre logistikken på varen. Når vi har eneforhandling, er det kun os, der kan købe modellen hos Bosch. Så kan vi sige til Bosch, at vi forventer at sælge 5000 af den her vaskemaskine det næste kvartal. Det ved de, vi gør. Hvis det er en model flere har, og der er en, der kører tilbud, så kører vi med. Vi får derfor et større salg, der ikke er planlagt i forhold til logistikken.

Vi har tjekket priserne på en række nærmest identiske vaskemaskiner. For eksempel kostede WAWH269PSN 8999 kroner hos jer, der var eneste forhandler udover Punkt 1. Den nærmest identiske model WAWH26I9SN var til salg hos flere forhandlere. Billigste pris på testtidspunktet var 6289 kroner. Får forbrugere der køber modellen hos jer en god handel?

- Ja, det gør de. Vi har lige haft vaskemaskinen til salg til 5555 kroner i weekenden. Nu når weekenden er slut har vi prismatch. Hvis der kommer en kunde og viser en nærmest identisk maskine, matcher vi prisen. De skal selvfølgelig ikke betale ekstra, fordi lågen er sølvfarvet og ikke hvid. Hvis der kommer en forbruger mandag, vil vi også sælge maskinen til 5555, fordi det var prisen i weekenden. Vi kan bare ikke markedsføre det som weekendtilbud mere, fordi det ikke er weekend. Men jeg vil gerne garantere, at alle forbrugere, der kommer ned til os mandag får den til 5555 kroner.

Hvad med de forbrugere, der kommer på onsdag?

- Det er ikke alle sælgere, der onsdag vil kunne huske, vi kørte tilbud weekenden. Men vi har 30 dages prismatch. Her er modellerne næsten identiske, så vi vil matche den billigste netpris.

Men det kræver vel, at forbrugeren selv opdager, at der findes en nærmest identisk model, som er til salg langt billigere hos en anden forhandler?

- Hvis de tjekker den her model på Pricerunner, kan de ved at scrolle ned på siden se, den også har kostet 5555 kroner.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer de mange forskellige modelnavne til stort set identiske produkter, fordi de gør det umuligt at prissammenligne produkterne, når der ofte kun er en forhandler af en bestemt model. Hvad mener du om den kritik?

- Hvis vi kunne prissammenligne med den model, du nævner, så havde vi gjort det. Men det må vi ikke, når det ikke er samme maskine.

Mener du, I selv er en del af årsagen til, at det bliver svært at prissammenligne, når I efterspørger at få modeller for jer selv?

- Nej, jeg mener Powers priser er meget gennemskuelige netop på grund af vores prisrobot og kundegarantier. Vi får tilbudt en samlet pakke fra leverandøren både med egne modeller og modeller til alle.

Mener du, det er nemt for forbrugerne at gennemskue, de kan få nærmest en identisk maskine knap 3000 kroner billigere hos en anden forhandler, når jeres ikke er på tilbud?

- Jeg synes faktisk, det er relativt nemt. Du går bare ind på Pricerunner og skriver de fire første cifre i modelnavnet. Hvis de som forbrugere er i tvivl om, hvilken model de skal have, kan de komme ned i butikken og spørge, hvad forskellen er. Så vil vi sige, der ikke er anden forskel end farven.

Så du anerkender ikke, det er svært for forbrugerne at sammenligne priserne, når der er mange nærmest identiske modeller med forskellige navne?

- Jeg siger ikke, det er nemt at finde frem til vaskemaskiner. Jeg ved bare, at hvis man tjekker vores tilbud, finder man et godt tilbud på en vaskemaskine. Jeg kan garantere det tilbud er godt.

Forbrugerne skal altså bare undgå at købe andet end det, der er på tilbud hos jer?

- Nej, forbrugerne skal købe lige præcis det, der passer dem. Nogle vil gerne have maskiner med kapacitet på ni kilo, fordi der skal være plads til meget. Nogle vil gerne have 1600 omdrejninger.

Hvis det handlede om at øge valgfriheden for forbrugeren, hvorfor kan man så ikke indenfor samme modelnummer vælge størrelsen på kapaciteten ligesom ved mobiltelefoner, i stedet for at der oprettes forskellige navne til hver størrelse?

- Det synes jeg også ville være super smart.

Men det ville skabe færre variationer, og dermed ville det vel blive sværere for jer at få en model for jer selv?

- Korrekt. Fordi hvidevarer fylder så meget, som de gør, er logistik en noget større udfordring, end den er ved telefoner. Derfor har vi en del modeller, der er vores egne.

Vil det sige, at hensynet til logistikken vinder over hensynet til, at det skal være gennemskueligt for forbrugerne?

- Det gør, at de får et godt tilbud. Jeg synes, det er fantastisk, de kan få denne vaskemaskine til 5555 kroner.

Annonce

Elgigantens svar på kritikken

Elgiganten har valgt at sende et skriftligt svar på kritikken fra Forbrugerrådet Tænk. Hvidevare-salgschef Torben Førsterling skriver:

- I Elgiganten har vi i kraft af vores størrelse mulighed for at tilbyde et enormt bredt sortiment med tusindvis af hvidevarer, der alle har forskellige designs og funktioner for at imødekomme kundernes behov og individuelle ønsker. Hvis en kunde har købt en hvidevare hos os, som ikke har levet op til forventningerne til funktion eller pris, så tilbyder vi 30 dages returret eller hele 50 dage hvis man er medlem af vores kundeklub.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce