Annonce
Erhverv

PostNord vil gøre det endnu nemmere at hente pakker

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Et netværk af 10.000 pakkebokse skal bringe pakker tættere på danskernes hjem, lyder det fra PostNord.

I løbet af de næste seks måneder vil PostNord sammen med partneren SwipBox og udbringningsfirmaet DHL høste erfaringer fra et pilotprojekt i Kolding med 200 pakkebokse, hvorfra man kan afhente pakker.

Projektet skal senere munde ud i et større landsdækkende netværk af bokse, som er døbt "Nærboks". Formålet er at få pakkerne så tæt på danskerne som muligt.

- Vi vil skabe et netværk for danskerne, hvor vi bor i et helt nyt niveau af tilgængelighed.

- Nærboks kommer så tæt på, hvor du er. Det kan være hjemme eller på arbejde, men det føles mere eller mindre som en hjemmelevering, siger Peter Kjær Jensen, administrerende direktør i PostNord Danmark.

Hos SwipBox regner man med, at der ved udgangen af 2020 er opsat omkring 10.000 pakkebokse i hele landet. Det oplyser Allan Kaczmarek, administrerende direktør i SwipBox.

- Vi vil gerne sætte det antal bokse op, som der er volumen til. Hvis der er volumen til mange pakker, så sætter vi mange bokse op. Hvis det bliver lidt færre, så justerer vi efter det, siger han og tilføjer, at det blandt andet er det, man skal lære fra pilotprojektet.

De nye bokse skal placeres hos grundejer- og boligforeninger, ved offentlig trafik og hos den lokale tankstation, og skal dække alle dele af landet – fra land til by.

Allerede nu er der dog ikke langt fra hjemmet og hen til det nærmeste udleveringssted, hvis man bor i større byer.

I København kan man for eksempel hente sin pakke inden for relativ kort afstand fra hjemmet i en selvvalgt kiosk eller pakkeshop. Men PostNord mener bestemt, at Nærboks er konkurrencedygtigt.

- PostNord har vel landets største netværk med 500 pakkebokse allerede. Selv om de står lige ved siden af eller inde i nogle af de her forskellige pakkeshops, så er der en klar præference på pakkeboksen.

- Vores problem er faktisk, at de altid er fyldte, siger Peter Kjær.

Det nye netværk drives som et åbent pakkenetværk af selskabet Nordic Infrastructure, som SwipBox og PostNord ejer i fællesskab. Det betyder, at alle pakkedistributører kan levere pakker i en Nærboks.

Det står ikke klart, om de øvrige store spillere på markedet er interesserede i at anvende systemet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce