Annonce
Erhverv

Posthus flytter igen igen – nu skal det være langtidsholdbart: Vi bliver nødt til at have et posthus

Solvejg Rahbek leder kiosken i SuperBrugsen i Skjern. Fra tirsdag skal hun og brugsuddeler Simon Jørgensen så også have styr på pakkerne, når posthuset åbner i butikken. Foto: Johan Gadegaard
Byens posthus har skiftet adresse flere gange de senere år. Nu sker det igen, og både Postnord og den nye butik tror på, det kan blive en fast løsning denne gang.
Annonce

SKJERN: Posthuset i Skjern har de senere år slidt på flyttekasserne. I efteråret 2017 rykkede posthuset fra Kiwi til Garnnøglen. Et år senere overtog Arriva så fra Garnnøglen, inden det kombinerede post- og billetkontor meldte ud, at de senest ved udgangen af 2020 ville lukke.

Allerede i foråret har kontoret så været lukket under coronatiden. Omkring 7800 indbyggere i Skjern har derfor stået uden et decideret posthus, selvom man har kunnet hente og bringe pakker andre steder i byen. Så hvis man ville sende en pakke eller et brev med Postnord, og man samtidig har skullet betale porto, har man været nødt til at tage en tur til Tarm. Det stopper nu.

Tirsdag overtager SuperBrugsen nemlig opgaven som posthus.

- Vi kan ikke have en by af Skjerns størrelse uden et posthus. Det er den primære årsag til, vi gør det. Vi bliver nødt til at have et posthus i Skjern til byens borgere, siger uddeleren i SuperBrugsen Skjern, Simon Jørgensen.

Vi kan ikke have en by af Skjerns størrelse uden et posthus. Det er den primære årsag til, vi gør det.

Simon Jørgensen, uddeler, SuperBrugsen Skjern

Annonce

Postnord: En permanent løsning

Brugsuddeleren og Postnord tror på, at det nu er slut med adresseskift for posthuset. Begge parter vil i hvert fald ikke være tilfredse, hvis der igen om et år bliver meldt om flytning.

Helle Jeppesen er distriktschef for Vestjylland hos Postnord. Hun har tidligere haft samme rolle i Østjylland, men har ikke før oplevet, at et posthus har flyttet så meget rundt. Hun tror på, at posthuset i Skjern nu slår rod.

I Tarm har man et posthus i Dagli’ Brugsen, og Postnord samarbejder med Coop-butikker landet over. Det styrker distriktschefens tro på succes.

- Jeg er helt sikker på, at det bliver en fin og permanent løsning, man får i SuperBrugsen, siger Helle Jeppesen.

Annonce

Ikke en guldgrube for butikken

Simon Jørgensen deler analysen. Han ville ikke røre et samarbejde, hvis han troede, at det kun ville holde et år.

Det er nu ikke, fordi han forventer, at posthuset vil blive en guldgrube. For breve er ”i småtingsafdelingen”. Omvendt hentes der 13.000-14.000 pakker på et år. Hvis hver person henter en pakke ad gangen, er det 13.000-14.000 personer i butikken.

Det svarer til de kunder, man har på godt og vel en normal uge. Altså håber brugsuddeleren på, posten kan give lidt flere kunder i butikken, og at det kan gøre det rentabelt at sælge porto, modtage og uddele pakker.

- Som udgangspunkt skal vi være glade, hvis vi bare kan lave en nulforretning. Det handler om at skaffe en større kundestrøm, og så skulle det gerne gøre midtbyen lidt stærkere, at posthuset kommer herhen. Jeg tænker, at selvfølgelig skal vi påtage os de opgaver, som nu engang er der. Posthus er en service, vi skal tage på os, og vi kan godt løfte den her i SuperBrugsen, siger Simon Jørgensen.

SuperBrugsen har i forvejen en nærboks udenfor, hvor man kan afhente pakker. Den vil fremover stadig være i brug.

Arrivas kombinerede post- og billetkontor har lukket for personlig ekspedition på grund af corona. Nu overtager SuperBrugsen så posthusdriften. Foto: Johan Gadegaard
Arriva har tidligere meldt ud, at postkontoret og billetsalget lukker senest 12. december. Allerede nu er det så slut med posten, som SuperBrugsen overtager. Billetsalget er også lukket grundet coronatiden. Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce