Annonce
Hvide Sande

Politikere: Etsporet rundkørsel ved Kloster giver størst trafiksikkerhed, og får trafikken til at flyde bedst

Krydset, hvor Klostervej møder Søndervig Landevej, er noget af en prop på vejen mellem Ringkøbing og Søndervig. Det skal der nu gøres noget ved... Google Street.
Teknik- og miljøudvalget vender tommelfingeren ned ad for signalreguleret kryds; dobbeltsporet rundkørsel er der ikke brug for - ikke endnu, i alt fald.
Annonce

KLOSTER: I fremtiden kan folk, der kører ad Søndervig Landevej se frem til en sikrere passage gennem krydset ved Kloster; trafikken skulle også gerne flyde væsentligt bedre, end den gør i dag.

I alt fald mener teknik- og miljøudvalget, at man har valgt den rigtige løsning ved at beslutte at bruge godt fire millioner kroner på at etablere en etsporet rundkørsel der, hvor Klostervej, Baggersvej og Søndervig Landevej mødes.

Politikerne havde tre modeller at vælge imellem:

En étsporet rundkørsel, en tosporet rundkørsel og et signalreguleret kryds.

- Vi fravalgte det signalregulerede kryds, fordi det simpelthen har en dårligere trafiksikkerhed end en rundkørsel. Det vil også give nogle brud i den måde, trafikken flyder på, som vi ikke vil se ved en rundkørsel, siger formanden for udvalget, John G. Christensen (S).

Sådan vil rundkørslen ved Kloster blive udformet. Der vil blive en "knold" i midten, så man ikke kan se igennem den. Illustration: Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der ville godt nok være visse fordele ved et signalreguleret kryds: Det ville være billigere at etablere; det ville kræve mindre plads til store vindmølletransporter, og krydset ville være tydeligt markeret, så biler ikke overser det.

Annonce

Dyrere men bedre

Til gengæld vil et kryds med signalanlæg sænke fremkommeligheden på Søndervig Landevej. Trafiksikkerhedsmæssigt er problemet, at denne type kryds har mange krydsningspunkter mellem de forskellige trafikretninger, og vil kunne skabe nye typer uheld, påpeger John G. Christensen.


Vi fravalgte det signalregulerede kryds, fordi det simpelthen har en dårligere trafiksikkerhed end en rundkørsel.

John G. Christensen, formand for teknik- og miljøudvalget.


Bagendekollisioner er eksempelvis ofte overrepræsenteret i signalanlæg, siger han.

- Både sikkerhedsmæssigt og flowmæssigt er en rundkørsel altså den bedste løsning. Og den behøver ikke være tosporet, for det vil der efter vores mening ikke være behov for - i alt fald ikke de kommende mange år. Skulle behovet opstå, er der plads nok til, at vi kan udvide rundkørslen.

John G. Christensen tilføjer, at rundkørslen af trafiksikkerhedsmæssige grunde konstrueres, så bilister ikke kan se igennem den; der vil blev lavet en forhøjning eller lignende, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Skjern

Skjern får sin egen tv-kanal: Underholdningsshow, natur, kultur og butikker skal fylde sendefladen

Ringkøbing-Skjern

Søndagens coronatal: Ingen nye smittede dagen før afgangseleverne vender tilbage skole

Skjern For abonnenter

Vestjylland skulle være Henris ferieflirt: Nu er han Skjern-mand og starter en lokal tv-kanal

Annonce