Annonce
Indland

Udlændingekontrol blev neddroslet for at passe på Paludan

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Politiet reducerede kontrol med udlændinge på grund af øget beskyttelse af Stram Kurs-lederen.

Københavns Politi måtte i en periode neddrosle bemandingen i Udlændingekontrolsektionen (UKS), der forbereder udlændingesager, for at passe på lederen af Stram Kurs, Rasmus Paludan.

Det bekræfter Københavns Politi over for Frederiksborg Amts Avis.

- Det er en kendt sag, at politiet har brugt omfattende ressourcer på at sikre den offentlige ro og orden under Stram Kurs’ demonstrationer.

- Hos Københavns Politi har vi løbende prioriteret de ressourcer, vi har, og der er blevet inddraget bemanding fra en række afdelinger, blandt andet Udlændingekontrolsektionen, skriver Københavns Politi i en mail til avisen.

Det var med et mål om at deportere op mod 700.000 mennesker, at Stram Kurs med Rasmus Paludan i spidsen stillede op til folketingsvalget i år.

Det er UKS, som håndterer og forbereder udlændingesager i politikredsen, men Frederiksborg Amts Avis erfarer, at sektionen blev lukket den 25. april, så medarbejderne i UKS kunne hjælpe med at håndtere beskyttelsen af Paludan. Arbejdet med udlændingesager blev i stedet overladt til politiets operative personale.

Københavns Politi afviser, at der har været tale om en decideret lukning af afdelingen, men erkender, at afdelingen har haft "væsentligt reduceret bemanding".

- Det har naturligvis haft betydning for sektionens muligheder for at opretholde kontroltrykket og at assistere resten af politikredsen med sagsbehandling i udlændingesager, skriver Københavns Politi.

Lukningen af UKS afføder kritik fra Rasmus Paludan selv.

- UKS burde styrkes, ikke lukkes. Der er et stort behov for den afdeling. Den prioritering fra politiets side er helt hen i vejret, siger Rasmus Paludan til Frederiksborg Amts Avis.

Oprindeligt skulle UKS være forblevet lukket frem til den 17. juni, men efter kritik fra flere sider blev perioden forkortet.

Den 25. maj overtog UKS igen behandlingen af udlændingesagerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce