Annonce
Alarm 112

52-årig kvinde blev fundet død i lejlighed i Åparken: Politiet dropper mistanke mod kæreste i drabssag

Fyns Politi mistænker ikke længere nogen i en sag, som har været behandlet som en drabssag, efter at en 52-årig kvinde i april blev fundet død i en lejlighed i Åparken i Nyborg. Foto: Mogens Rasmussen
En 52-årig mand var mistænkt for drabet på sin kæreste i april. Nu er sigtelsen droppet ifølge anklageren.

Fyns Politi mistænker ikke længere nogen i en sag, som har været behandlet som en drabssag, efter at en 52-årig kvinde i april blev fundet død i en lejlighed i Åparken i Nyborg.

En 52-årig mand, som var kvindens kæreste, blev sigtet for drabet og varetægtsfængslet.

I juli blev manden løsladt, og nu er manden ikke længere mistænkt for drabet.

Det fortæller anklager Jacob Thaarup mandag.

- Vi har opgivet påtale i sagen, da det ikke kan bevises, at manden har slået sin kæreste ihjel, siger han.

Kvinden blev fundet død i en seng i mandens lejlighed, hvor hun havde 32 brandsår på kroppen, har Fyens Stiftstidende tidligere skrevet.

Politiet har ikke kunnet finde årsagen til brandskaderne på kvindens krop. Det vides heller ikke, om kvinden døde som følge af brandskaderne eller af alkoholindtag og medicinmisbrug.

Hun havde brandlæsioner - både første- og andengradsforbrændinger - på blandt andet armene og tommelfingrene.

Retsmedicineren kunne heller ikke fastslå, hvor gamle brandsårene var.

I lejligheden var der flere små brandskader, som ifølge den 52-årige mand skyldtes tidligere "leg" med fyrværkeri.

Det forklarede han under et grundlovsforhør, der fandt sted i Retten i Odense dagen efter fundet af den livløse kvinde.

Her nægtede manden sig også skyldig i drabet.

Han forklarede, at han ikke vidste, hvad der havde ført til kvindens død.

Han havde ligget og sovet og var vågnet op til synet af sin kæreste, der lå livløs ved siden af ham i sengen, forklarede han.

Forinden politiet var rykket ud til mandens lejlighed, havde de to kærester drukket alkohol.

Begge var også misbrugere.

Ifølge Jacob Thaarup er sagen nu henlagt og afsluttet i politiets system.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Sommerhusejer om paragraf 3-sagen: Det er en ommer, Hans Østergård

Læserbrev: Kære Hans Østergaard. Det er en lang forklaring, du giver i Dagbladet lørdag i sommerhussagen. Du kunne have udtrykt dig meget mere enkelt: UNDSKYLD! Undskyld for at Ringkøbing-Skjern Kommune alias Naturens Rige har forårsaget naturødelæggelser i et hidtil helt uset omfang. Undskyld fordi kommunen ikke på trods af advarselssignaler fra Ringkjøbing Amt, fra afgørelser i klagenævn mv. har forstået lovgivningen. Undskyld til de etablerede husejere, der gennem årerne har klaget til kommunen over nye ulovlige bebyggelser, men er blevet afvist. Undskyld til amtet for at påstå at den har et medansvar. Undskyld til Miljøministeriet for helt uden grundlag at misbruge et svarbrev fra 1994 fra ministeriet som forklaring på ulovlighederne. Og måske også undskyld til undertegnede, der henvendte sig personligt til dig (husker du ikke korrespondancen, kan den læses på www.bcinternational.dk/RKSK/brev-til-borgmesteren.pdf) om sagen i februar 2019, uden at jeg på noget tidspunkt efterfølgende har modtaget svar på min henvendelse. Hvis du havde læst min seneste redegørelse, Prøvelse af Ringkøbing-Skjern Kommunes Baggrundsnotat, som også er tilgået kommunen, så ville du vide, at dit læserbrev indeholder bunker af fejlagtige påstande og faktuelle fejl (Notatet ses på www.bcinternatioinal.dk/RKSK/notat.pdf). Ringkjøbing Amt har ikke på noget tidspunkt givet den opfattelse, at Naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skulle finde anvendelse i de pågældende sommerhusområder. Tværtimod, hvilket der foreligger dokumentation for i min prøvelse af kommunens baggrundsnotat. Måtte man håbe, at der fortsat er personer fra det tidligere amt, der kan bevidne dette. Det fremgår ligeledes, at det brev, du henviser til fra Miljøministeriet, intet udtrykker, der giver belæg for de påstande, der fremføres om ministeriets rolle i sagen. Når ministeriet i en sag om kystbeskyttelse af kommunen får den opfattelse at 50 % af kommunens sommerhuse ligger i landzone er det helt naturligt at henstille til kommunen, at disse områder overgår til sommerhusområder, som det er meningen med zoneopdelingen. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke ved en sådan ændring stadig skal tages hensyn til beskyttelse af eventuelle §3 områder. Miljøministeriets brev siger intet, der kan opfattes anderledes. Du kalder de 11 områder for allerede ”rigt udbyggede sommerhusområder”. Efter kommunens egne oplysninger er der efterfølgende gennemført 596 ulovlige byggesager ud af i alt 750 ejendomme i disse områder. Det kræver vist en nærmere forklaring for at kunne opfattes som en bagatelagtig byggeaktivitet i områder, hvor der ikke må foretages nogen form for tilstandsændring. Hvis du havde læst nogle af Klagenævnets afgørelser, ville du vide, at også carporte, udhuse mv. opfattes som en tilstandsændring, der ikke kan gives dispensation til. Naturbeskyttelsesloven og de tilhørende vejledninger definerer meget klart, hvilke områder der er omfattet af loven. Og det fremgår tydeligt af utallige afgørelser gennem årerne fra Klagenævn, hvad konsekvensen er, hvis loven ikke overholdes. Afgørelser der også tilgår kommunen, uden at den tilsyneladende har interesseret sig for sagen. Hvis kommunen ikke læser det lovstof, den er sat til at forvalte, eller ikke forstår indholdet, kan det næppe henregnes under begrebet ”at være i god tro”. Det oplyses, at kommunen nu selv har forklaret sig til ministerierne efter at Danmarks Naturfredningsforening har rettet henvendelse til såvel miljøministeren som erhvervsministeren i sagen. Hvis denne forklaring bygger på de samme fejlagtige oplysninger om Ringkøbing Amt og Miljøministeriets påståede roller, skal det henstilles til kommunen at korrigere dette for at undgå at blive aldeles miskrediteret hos de statslige myndigheder. Der er i den foreliggende sag brug for alt andet end at fremstå utroværdig.

Annonce