Annonce
Alarm 112

Politiet afleverede forbud mod PET-bog til Ekstra Bladet

Chefredaktør og journalist på Ekstra Bladet vidner i Østre Landsret i sag mod Politikens chefredaktør.

Det var Ekstra Bladets chefredaktør, som to betjente fra Midt- og Vestsjællands Politi spurgte efter, da de en tidlig morgen i oktober 2016 ville aflevere et retligt forbud mod at offentliggøre en bog om PET.

Det kommer frem under vidneafhøringer tirsdag i Østre Landsret.

Her er Politikens chefredaktør og JP/Politikens Hus under anklage for at have trodset forbuddet. Politiken trykte hele bogen - "Syv år for PET - som et særtillæg i søndagsudgaven 9. oktober.

I en privat straffesag kræver PET, at chefredaktør Christian Jensen straffes med fængsel, og at mediekoncernen idømmes en bøde.

Chefredaktøren vil frifindes. Han forsvarer sig med, at han troede, at kendelsen om forbud afsagt af en dommer i Københavns Byret ikke omfattede ham og hans avis.

Dommerens kendelse om forbud var rettet mod JP/Politikens Hus. Efter et natligt retsmøde på bare 20 minutter var afgørelsen klar 8. oktober klokken 02.10.

Derefter skulle forbuddet forkyndes. Men Københavns Politi meldte pas. Man havde ikke ressourcer.

Derfor ringede PET's bagvagt til Midt- og Vestsjællands Politi. Her sagde man ja til opgaven. To betjente kørte til København og hentede papirerne i byretten. De fortsatte mod Rådhuspladsen, hvor de først henvendte sig til portvagten i bladhuset, men uden held.

Det gik bedre, da journalist Christina Ehrenskjöld lidt før klokken seks kom kørende på sin ladcykel. Hun skulle møde på arbejde på Ekstra Bladet.

- To betjente passer mig op. De spørger, om jeg er ansat på Ekstra Bladet. De siger, jeg skal tage imod noget, forklarer hun som vidne i landsretten. I første omgang sagde hun nej.

- Så spørger de mig, om jeg ved, hvor Poul Madsen bor. Men jeg vil ikke udlevere hans privatadresse, siger journalisten.

Det endte dog med, at hun overgav sig og modtog forkyndelsen om forbud. Et par timer senere fik Ekstra Bladets chefredaktør besked.

- Min oplevelse er, at forbuddet er rettet imod mig, forklarer Poul Madsen de tre dommere i landsretten. Han adlød. På hjemmesiden fjernede han to artikler som følge af dommerens forbud.

De to vidner er indkaldt af Politikens advokat. Og deres forklaringer flugter da også umiddelbart med udsagnet fra Politikens chefredaktør om, at han mente, at forbuddet var rettet mod Ekstra Bladet.

Straffesagen blev i første omgang behandlet af Københavns Byret. Det blev til en bøde på 100.000 kroner til JP/Politikens Hus og en bøde på 50.000 kroner til chefredaktør Christian Jensen i januar sidste år.

I landsretten ønsker PET en langt hårdere sanktion. Derimod beder Jensen og bladhuset som nævnt om frifindelse. Næste retsmøde er torsdag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce