Annonce
Tarm

Politieskorte, motorvej og lange dage: 73-årige Mads-Peder er hjemme efter cykelturen fra Italien til Borris

Et knækket stel på Mads-Peder Ammitzbøls gamle racercykel (billedet) fik den 73-årige cykelhandler til at køre til Italien for at hente en ny. I stedet for at fragte den hjem, valgte han at cykle turen, og tirsdag 27. august satte han kurs mod Borris fra Bianchi-fabrikken nær Milano. Arkivfoto: Mads Dalegaard
73-årige Mads-Peder Ammitzbøl fra Borris cyklede tirsdag 27. august afsted fra Italien mod Danmark. Lørdag nåede han hjemmet i Borris efter en tur, der bød på bjergtagende og nye oplevelser.

BORRIS: Det er tid til at puste ud. Både de, der har fulgt med i 73-årige Mads-Peder Ammitzbøls cykeltur hjem fra Italien, og for hovedpersonen selv.

Sidstnævnte begav sig tirsdag 27. august ud på en cykeltur af de længere, da han hentede en ny racercykel ved Bianchi-fabrikken tæt ved Milano i Italien og cyklede den hjem til Borris.

På forhånd havde Mads-Peder anslået turen til at tage fem dage. Derfor regnede han med at være hjemme lørdag mellem klokken 16-17, og det kom meget tæt på at holde stik.

- Jeg kom hjem lørdag klokken 17.10, så det er ikke helt galt i forhold til planen. Der var både islagkage og gæster, der hjalp mig med at spise den, siger Mads-Peder Ammitzbøl.

Sidste gang han cyklede hjem fra selvsamme Bianchi-fabrik med en ny cykel var for omkring seks år siden, og den rutinerede cyklist nød gensynet med turen, som blandt andet gik forbi Comosøen og alperne.

- Det har været fantastisk at tage turen igen nede fra alperne, op gennem Europa og se udviklingen, der er sket. Det var fascinerende, og det giver en fantastisk geografisk indsigt i Europa, siger Mads-Peder.

Selvom turen mestendels har budt på betagende oplevelser, så har der også været et par af de mere ’spændende’ af slagsen, foruden de tre-fire gange om dagen, hvor Mads-Peder og kammeraten i følgebilen, som fulgte ham hele vejen hjem, blev væk fra hinanden.

Den ene af gangene blev han snydt af ændringer i vejens forløb. Ændringer, som ifølge Mads-Peder var uskiltede og betød, at han pludselig befandt sig på en motorvej.

- Der var ikke lige nogen skilte. Men så hoppede jeg af cyklen og luskede over i den anden side af motorvejen og cyklede tilbage. Det var der ingen, der dyttede over. De kunne nok se flaget og forstod, at jeg var blevet klar over, at jeg skulle den anden vej, siger Mads-Peder.

Det andet tilfælde bød på politieskorte omkring Bergamo nordøst for Milano.

- Det var, fordi min chauffør holdt ind til siden, og så tog han kortet frem og lagde det på kølerhjelmen af bilen. Det så politiet, og så stoppede de og spurgte, om der var noget, de kunne hjælpe med. De valgte så at kørte eskorte for os i et kvarters tid, så vi kom igennem et område med svær trafik. De kunne godt se, at vi ikke kunne klare det, siger Mads-Peder.

- Det var første gang, jeg prøvede det, og det var faktisk ret sjovt, griner han.

Annonce

Måske klar til ny tur

Selvom cykelhandleren fra Borris har rundet 73 år, så har det ikke holdt ham fra at være på farten 10-12 timer om dagen inklusiv pauser.

- Selvfølgelig kunne jeg godt mærke i benene, at de var brugt ved aften, men næste dag var de klar igen, siger Mads-Peder.

Den gode form in mente betyder da også, at han ikke direkte vil afvise, at han kan finde på at tage turen igen, hvis det atter bliver nødvendigt med en ny cykel.

- Det aner jeg ikke, men jeg håber da ikke, at cyklen går i stykker i morgen, så jeg skal afsted igen, griner han.

- Men som jeg har det i øjeblikket, så er det jo en guds gave, at man stadig kan. Det skal man tænke på og være taknemmelig over, siger han.

Selvom omkring 1600 kilometers cykeltur altså har nået sin ende, så betyder det ikke, at Mads-Peder nu indtager sofaen. Næste projekt bliver at slå de omkring 1000 kvadratmeter græs i haven med håndskubber.

- Der er ingen kære mor, men det kan jeg også snildt klare, siger Mads-Peder Ammitzbøl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce