Annonce
Biler

Plug-in-hybrider kan skubbe elbiler til side

Der kommer mange nye plug-in modeller på markedet som denne faceliftede VW Passat GTE Men de skal lades op ofte for at være mest miljøvenlige og effektive. Foto: VW
Flere parter frygter, at en miljøfordel for firmabilister til plug-in-hybrider er til skade for miljøet.

Gulerod med et fradrag til firmabilister, som vælger en elbil eller plug-in-hybrid, kan få en slagside.

Det frygter både FDM og en bilimportør som Nissan Danmark.

Det netop indgåede finanslovsforlig omfatter en ordning, hvor firmabilister får et grønt fradrag på 40.000 kroner i beskatningsværdien ved erhvervsleasing af de to typer biler. Her har plug-in-hybriderne både et batteri og en forbrændingsmotor. De kan lades op i elnettet og har en rækkevidde på typisk 50 kilometer på strøm.

Mens firmabilisterne kan få betalt strøm af arbejdsgiveren ligesom et benzinkort, bliver den beskattet af en såkaldt wallboks og montering af denne, hvilket kan løbe op i en halv til en hel snes tusinde kroner. Parterne frygter hver især, at det vil medføre de samme tilstande, som er set i Holland, England og Norge. Her har resultatet været, at firmabilisterne har valgt plug-in-hybrider frem for elbiler på grund af den lavere beskatning, men udelukkende har kørt dem på benzin, hvilket miljømæssigt er dårligt.

Her er nemlig tale om biler, der slæber rundt på en tung teknologi med batteri og elmotor og typisk er udstyret med en benzinmotor, hvilket betyder, at de kører forholdsvis kort på literen.

- Så hvis du står mellem at vælge en elbil eller en plug-in-hybrid, hvor du får dækket brændstoffet, vil du vælge plug-in-hybriden, hvor du heller ikke skal rode med en wallboks, som burde være skattefri. Ved elbilen er du tvunget til at købe en wallboks, det er du ikke med en plug-in-hybrid. Så det er en halvgod løsning, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.

Annonce

Miljøordning

Finanslovsforliget betyder, at elbiler og plug-in-hybrider, som erhvervsleases, får et fradrag på 40.000 kroner i beskatningsværdien.

Ifølge udregninger, som Nissan har lavet og sendt til Finansministeriet, vil en firmabilist med en VW Passat GTE plug-in-hybrid frem for en sammenlignelig model med benzin eller dieselmotor få store besparelser i de årlige beskatningsmæssige udgifter ved at skifte til denne. Hvis der er tale om en Kia Niro PHEV plug-in-hybrid over for en elektrisk Kia e-Niro er forskellen endnu større.

Dette favoriserer plug-in-hybriden, når firmabilen skal købes. Men der er ikke tilskyndelse til at købe ladestander til hjemmebrug eller oplade bilen hver dag, så der er stor risiko for, at bilen sjældent lades op og dermed belaster miljøet mere end de andre biler.

Frygter gentagelse

Samme melding lyder fra en bilimportør som Nissan, der har den elektriske Leaf i programmet, men hvor de fleste modeller koster under 400.000 kroner. Herfra har man lavet en række udregninger, som er sendt til Finansministeriet, og som viser, at udgiften på en plug-in-hybrid over for en dieselbil er langt lavere for brugeren.

- Hvis du kører korte ture, er en plug-in-hybrid fin, men hvis du kører længere ture, forurener den mere end dieselbiler. Hvis det her bliver gennemført, bliver der ikke solgt elbiler frem for hybridbiler, fordi det er langt billigere at købe en plug-in-hybrid, siger Ann Strøby, som er pressechef hos Nissan og fortsætter:

- Vi er ret bekymrede. Det er ærgerligt at gentage en fejl, som allerede er begået. Hvorfor skal vi gentage den samme fejl som i andre lande?

Hun foreslår enten at ændre fradraget, så det kun gælder elbiler, eller alternativt gøre wallboksen skattefri.

Hos Dansk Elbil Alliance mener branchechef Lærke Flader, at det er en god idé at have plug-in-hybriderne med. Men hun peger også på, at wallboksen skal være skattefri.

- Det er godt, at plug-in-hybriderne er med. Der kan være nogle bilister, som har et transportbehov, der kræver det, eller måske kører med trailer. Men hvis man ikke kan få en ladestander med uden at blive beskattet, frygter vi, at der måske er nogle, som ikke får sat den op, siger Lærke Flader.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce