Annonce
Indland

Planer om togbane til Billund vil føre bilister på omveje

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
En bane mellem Vejle og Billund vil betyde vejlukninger og omveje for bilister i området, viser notat.

Den nye S-regering skal tage stilling til, om der skal opføres en jernbane fra Vejle til Billund. Hvis jernbanen opføres, vil det ifølge Berlingske betyde, at bilister i området kommer til at køre tusinde af kilometer i omveje.

Banen tiltrak sig opmærksomhed, da den blev vedtaget, blandt andet fordi den blev kritiseret af trafikforskere for at give et ringe samfundsøkonomisk afkast.

Ifølge Berlingske viser et notat fra Banedanmark tilmed, at hvis banen bliver anlagt, vil flere veje blive lukket.

Banedanmarks udregning viser, at bilister i området samlet set vil blive sendt ud på 348.000 kilometer ekstra om året, når banen står færdig. Samtidig vil transporttiden for bilisterne blive øget med 35.700 timer om året.

Ifølge professor i transportøkonomi på Danmarks Tekniske Universitet Mogens Fosgerau skiller jernbanen sig dermed ud fra andre investeringer i kollektiv transport, som ofte er en gevinst for bilister i form af mindre trængsel.

- Her vil man lukke veje og tvinge bilisterne til at køre en omvej. Det vil ende med, at der bliver kørt flere kilometer i bil, hvis man laver den her jernbane, siger han til Berlingske.

- Det vil øge vejtrafikken og give bilisterne øgede rejseomkostninger.

Ifølge Berlingske er der syv mulige linjeføringer for en jernbane mellem Vejle og Billund. Ingen af dem giver ifølge avisen samfundsmæssigt overskud.

I notatet fra Banedanmark lyder det, at "projektets værdi for samfundet" vil være et underskud på mellem 1,3 og 1,8 milliarder kroner, skriver Berlingske.

Ifølge Mogens Fosgerau er banen en så dårlig forretning for samfundet, at den vil give underskud, selv hvis den var gratis at bygge.

- Selv hvis man fik skinnerne i gave, så ville driften stadig give underskud, siger han til Berlingske.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Julehjælpen rykker ud i de næste uger

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

112

Hvide Sande-fiskere reddet fra brændende kutter

Annonce