x
Annonce
Biler

Peugeot 208 er Årets Bil i Europa

Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa af en jury bestående af 60 motorjournalister. Foto: Peugeot
Den franske supermini vandt knebent foran Tesla Model 3 og med Porsche Taycan på tredjepladsen.

Elektrificerede biler dominerede, da Årets Bil i Europa blev afsløret forleden. Peugeot 208, der kommer både som benzin- og dieselmodel, men også som ren elbil, fik 281 point, foran Tesla Model 3 med 242 point og med Porsche Taycan på tredjepladsen med 222 point.

Juryen består af 60 motorjournalister, der tidligere har skullet vælge mellem 30 forskellige nye biler, der efterfølgende blev kogt ned til syv finalister. Her kom Renault Clio ind på en fjerdeplads, med Ford Puma, Toyota Corolla og BMW 1-serie på de efterfølgende pladser.

Hvert medlem har 25 point at dele ud.

Herhjemme er Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor, en del af juryen, og hans favorit var Tesla Model 3. Den amerikanske elbil blev tildelt 9 point, mens Peugeot 208 og Renault Clio begge fik 5 point af den danske motorredaktør.

"Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked," siger han til FDM.dk og fortsætter:

"Vinderen er en god repræsentant for de biler, der skal føre os gennem den grønne omstilling. I år var der hele tre elbiler med i finalefeltet, og udviklingen med flere og flere elbiler ser ud til at fortsætte igen ved næste års kåring."

Annonce
Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked.

Søren W. Rasmussen, med i jury og bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor

Kåring siden 1964

Peugeot 208 imponerede dog ikke i en crashtest, da Euro NCAP sikkerhedstestede bilen tilbage i oktober sidste år. Her blev det anført, at den standardmonterede automatiske nødbremse ikke er avanceret nok og ikke kan reagere over for børn og cyklister. Vil man have den mest avancerede type, koster det ekstra.

Peugeot 208, der er lanceret herhjemme i starten af året, koster fra 147.000 kroner, mens elbilen, der kommer til foråret, fås fra 230.000 kroner og har en officiel rækkevidde på 340 kilometer.

I Danmark blev det Tesla Model 3, der vandt den årlige titel, mens Peugeot 208 fik en andenplads.

De seneste år har Peugeot haft et godt tag i kåringen af Årets Bil i Europa, for 308 vandt i 2014, mens 3008 kørte med titlen i 2017. Totalt har mærket vundet seks gange med 504 (1969), 405 (1988) og 307 (2002).

Første gang, titlen gik til en elbil, var i 2011, da Nissan Leaf blev nr. 1, mens vi måtte helt frem til 2019, før Jaguar i-Pace, der var mærkets første elbil, vandt.

Den europæiske kåring af årets bil er branchens måske mest prestigefyldte kåring, og det er 57. gang, at bilernes svar på Oscar-uddelingen finder sted.

Første gang var i 1964, da Rover 2000 vandt.

Årets bil i Europa

1. Peugeot 208: 281 point

2. Tesla Model 3: 242 point

3. Porsche Taycan: 222 point

4. Renault Clio: 218 point

5. Ford Puma: 209 point

6. Toyota Corolla: 152 point

7. BMW 1-serie: 133 point

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Rådhuset har tilsyneladende brug for en pop op-bog om inhabilitet

Hele sagen er kørt fuldstændig efter bogen. Sådan lød det fra kommunaldirektør Jens Peter Hegelund Jensen, da Dagbladet i februar skrev om Ørskov-sagen. Kort fortalt handler den om, at formand for børne- og familieudvalget Trine Ørskovs mor fik en af de lederstillinger, der blev oprettet som følge af ændringer på det specialiserede område. I samme interview faldt der i øvrigt hug til Dagbladet for at lave 'tabloid-historier' om emnet. "Relationen er alment kendt. Jeg synes ikke, det er fair over for udvalgsformanden, og det anfægter også vores professionalisme", lød det fra kommunaldirektøren. Noget tyder på, at der er brug for en ny bog på rådhuset i Ringkøbing. Det kunne passende være en pop op-bog, hvor det springer i øjnene på enhver politiker eller embedsmand, som åbner den, at man skal være på vagt overfor inhabilitet. Det skal man, fordi befolkningen altid skal kunne have tillid til, at beslutninger træffes både fagligt, sagligt og på en professionel måde - uden at personlige interesser spiller ind. For selv om Trine Ørskov har forklaret, at hun ikke anede, at moderen stod til at få en af de lederstillinger, hun kæmpede en politisk kamp for at få oprettet, så gør det ingen forskel. KL's konsulenter, som kommunen har bedt om at vurdere sagen, konkluderer, at Trine Ørskov var inhabil helt fra begyndelsen, og at hun hverken skulle have deltaget i behandlingerne i børne- og familieudvalget eller i byrådet. Et byrådsmedlem har selv ansvar for at gøre opmærksom på det, hvis der er tvivl om habiliteten. Men et embedsværk har nu også ansvar for at klæde politikerne på med den nødvendige viden. Det kan undre, at fagchefen på området, Flemming Nielsen, ikke fortalte sin udvalgsformand, at han ville ansætte hendes mor i en af de nye stillinger. En sådan viden ville - forhåbentlig da - have fået inhabilitets-alarmen til at lyde. Fagchefens rolle i sagen bliver, ligesom KL-konsulenternes redegørelse, behandlet på økonomiudvalgets møde i næste uge. Vi venter spændt på udvalgets konklusioner. Men der kan næppe være tvivl om, at der visse steder på rådhuset er brug for en professionel opfriskning af reglerne for inhabilitet. Det er tilsyneladende ikke helt tilstrækkeligt, at en familierelation er alment kendt.

Annonce