Annonce
Ringkøbing-Skjern

Pernille, Rikke og Tanja er iværksættere: Instagram er den moderne gågade

Lokale iværksættere har taget Instagram til sig.
Flere og flere åbner forretning på Instagram. Dagbladet har mødt tre iværksættere.

Trends, nyheder og lækre produkter triller hen over skærmen, når primært kvinder og unge sidder med telefonen i hånden hjemme i sofaen. Det gør Instagram til et oplagt medie, når man gerne vil sælge sine varer. Det benytter flere og flere iværksættere sig af - mød tre lokale iværksættere.

Jeg laver produkter, jeg gerne selv vil købe

Pernille Sig har gang i Læderværkstedet.

Ringkøbing: Pernille Sig har kun arbejdet med læder i få måneder, men har allerede nu flere gode kunder

Ringkøbing: Det brune læder er smukt at se på og rart at røre ved. Det er fascinerende og flot og nu også blevet en lille "insta-business" for Pernille Sig, hvor hun sælger punge, opbevaring, computersleeves, nøgleringe, kortholder, juleengle og meget mere.

- Jeg har i mange år drømt om at arbejde mere med læder. Nu er børnene blevet ældre, og da vi alle skulle til at være mere hjemme på grund af Corona, var tiden der endelig til at følge drømmen, fortæller hun om sin hobbyvirksomhed.

Alle varerne er lavet i hånden. Hullerne er lavet med syl og de er syet med dobbelttråd.

- Inspirationen får jeg fra Pinterest - og jeg har allerede hovedet fyldt med nye ideer, fortæller Pernille Sig.

De bedst sælgende varer indtil videre har været nøgleringe og keyhangere.

- Mine ting er heldigvis faldet i folks smag, men de kan også få tingene, præcis som de gerne vil have dem både med hensyn til design, navn og længder - det gør det mere personligt, når man skal give en gave, siger hun.

Hun viser sine varer på Instagram og herfra kontakter kunderne hende direkte.

- Før jeg fik børn, malede jeg malerier, som jeg solgte. Men det er svært at prissætte malerier - der er det nemmere med lædervarerne, og det går heldigvis godt. Jeg går selvfølgelig med tanker om, hvordan det skal udvikle sig. Måske jeg en gang, når børnene er blevet ældre, skal have en lille butik, men der er jeg slet ikke endnu, siger Pernille Sig, der har travlt med flere lækre læderprodukter:

- Jeg laver brugbare ting og kun noget jeg selv ville købe.

Farvestrålende hæklerier med kant

Rikke Birkegaard hækler retroopskrifter som hun twister. Regnbuen er dog en ny corona-ide.

Ringkøbing: Crochet by Rikke B er ikke ny i Internet-klassen. I godt seks år har Rikke Birkegaard hæklet farvestrålende vaskeklude, make up-rondeller, håndklæder, julepynt og påskepynt og meget mere.

- Jeg kan bedst lide at hækle flader. Jeg finder retro-opskrifter og giver dem et twist med måske en ny farve eller en anden kant, så de bliver mere up to date, siger Rikke Birkegaard.

At sælge hæklede produkter er en tidskrævende opgave. Derfor foregår salget for hende via Instagram og Facebook, som hun bruger til at lægge nye varer op. Kunderne skriver så til hende og bestiller. Det er en enkel forretningsmodel:

- Jeg begyndte med det, fordi det var en god mulighed. Alle er på Facebook og Instagram, så det er nemt at komme ud med sine varer. Det giver en rigtig god fornemmelse, når folk køber mine ting. Det er dejligt, at andre bliver glade, og det er en god måde at bruge sit håndarbejde på, siger hun.

Men hun har ikke webshop:

- Det kommer jeg heller ikke til at have, for jeg hækler i forvejen alt det, jeg kan nå - det skal være noget, jeg nyder og kan hygge mig med, siger hun.

Rikke Birkegaard har med sine ting ramt en trend:

- Folk er ekstra glade for pynt til påske og jul - og så spiller hele tanken om bæredygtighed også ind, for det, man køber hos mig, er hæklet af gode materialer og holder i mange år, siger hun.

Den seneste sællert er den lille regnbuenøglering, der i corona-tiden bliver brugt som symbol på, at "alt bliver godt igen".

Alenetid er blevet en forretning

Tanja Ranck sælger sine fotografier af den lokale natur.

Hvide Sande: Når man bor mellem hav og fjord er der mange smukke gåruter uden for døren. Dem benytter Tanja Dige Ranck sig flittigt af - især ved solopgang og solnedgang.

- De gåture er min enetid og jeg har altid fotograferet meget på turene. Mange af billederne lagde jeg op på Instagram og så begyndte flere at spørge om de kunne købe et, fortæller Tanja Ranck, der også blev kontaktet af Bolighjørnet, som ledte efter lokale motiver de kunne sælge i butikken.

Spørgsmålene fik hende til at gruble over mulighederne. Hun havde lyst til at prøve at gå skridtet videre, men vidste også, at der er meget i sådan en forretningsmodel, hun ikke har lyst til, så i foråret 2020 allierede hun sig med sin veninde Anja Vang, som står for regnskab, salg og alt med penge.

- Jeg var med til iværksætterkurser på Erhvervscentret og nåede frem til, at jeg ikke har noget at miste. Det her er noget, jeg laver i min fritid, så iværksætterkurserne og det at min veninde ville være med, gav mig skubbet, fortæller hun.

Tanja Ranck har godt gang i salget af de lokale naturmotiver. Billederne kan købes i alle størrelser og trykt på forskellige materialer alt afhængig af, hvad de skal bruges til.

- Og nu er vi ved at ramme det, jeg ønsker: Det er sjovt at se mine billeder hænge i folks hjem og dejligt, at de får naturen med ind i stuen, siger hun, der er begyndt at lege med nye ideer:

- Det kunne være spændende at komme i kontakt med turisterne, så de også kan få lidt af den vestjyske natur med hjem til der, hvor de kommer fra, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing

Bombe i minksagen: En af landets største minkavlere indsendte prøver fra smittefrie dyr - Danske Minkavlere tager skarpt afstand fra metoden

Navne

Ny i Landbobanken

Annonce