Annonce
Danmark

Partier vil genrejse den interne vagthund i Skat

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Enhedslisten får opbakning fra De Radikale og DF til sit forhandlingskrav om at styrke den interne revision.

I en tid, hvor svindel- og korruptionsskandaler står i kø, skal den interne vagthund i Skat reetableres og styrkes.

Det mener Enhedslisten, som nu vil stille krav om ikke blot at reetablere den interne revision i skatteforvaltningen, men også sikre vagthundens uafhængighed fra departementet.

Det skriver Politiken.

- Hvis man ikke har en intern vagthund, så har man ikke en stærk og uafhængig instans, som løbende kan holde øje med, om tingene foregår, som de skal, siger Enhedslistens skatte- og finansordfører, Rune Lund, til Ritzau.

- Og når vi så ser disse skandalesager og oplever, at det er alt for nemt at svindle, så svækker det vores alle sammens tillid til de helt bærende samfundskonstruktioner, siger han.

Flere af ministeriernes interne vagthunde er inden for de senere år blevet beskåret.

Det er blandt andet sket i Skatteministeriet, hvor den interne revision (Sir) på nogle år er gået fra at have flere end 40 medarbejdere til 0.

Inden længe indledes forhandlingerne om at udmønte 1,7 milliarder kroner, som blev afsat på de røde partiers finanslov til at styrke skatteforvaltningen.

Det er ved de forhandlinger, at Enhedslisten vil medbringe kravet om at genetablere den interne revision i Skatteministeriet. Det skal i første omgang ske med 25 ekstra årsværk - altså fuldtidsstillinger - mener partiet.

Rune Lund siger, at det er helt afgørende, at vagthunden bliver gjort uafhængig af departementet.

Partiet foreslår, at den interne revision skal referere til et nyoprettet revisionsudvalg. Denne model har eksperter i offentlig revision og brancheorganisationen for godkendte revisorer (FSR) også foreslået.

Udspillet om at genskabe og sikre uvildigheden af den interne vagthund får umiddelbart opbakning fra både Dansk Folkeparti og De Radikale:

- Vi er super positive over for forslaget. Det giver umiddelbart rigtig god mening at styrke den interne revision som led i den opgradering af kontrollen, som vi skal til at forhandle om, siger De Radikales skatteordfører, Kathrine Olldag, til Politiken.

Skatteminister Morten Bødskov (S) siger i et skriftligt svar til avisen, at han ser frem til at drøfte Enhedslistens udspil.

/ritzau/

Annonce
Citeret artikel på politiken.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce