Annonce
Udland

Palæstinensisk leder affejer Trump: Jerusalem er ikke til salg

Raneen Sawafta/Reuters
Donald Trumps plan for fred mellem israelere og palæstinensere har ingen gang på jord, siger palæstinenserne.

Den amerikanske præsident Donald Trumps bud på en plan for fred mellem israelere og palæstinensere bliver blankt afvist af den sidstnævnte part.

Det sker, kort efter at Trump fremlagde fredsplanen i Det Hvide Hus.

Mahmoud Abbas, der er leder af det palæstinensiske selvstyre, kalder forslaget for en "sammensværgelse", der "ikke vil blive vedtaget".

Under Trumps forslag lyder det blandt andet, at der skal oprettes en palæstinensisk stat med hovedstad i Østjerusalem.

Men det har ingen gang på jord, siger Mahmoud Abbas.

- Jerusalem er ikke til salg, siger han og fortsætter:

- Alle vores rettigheder er ikke til salg og ikke til forhandling. Og jeres aftale - jeres sammensværgelse - vil ikke blive vedtaget.

Den palæstinensiske leder siger videre, at aftalen fra Trump vil blive sendt i "historiens skraldespand". Det skriver nyhedsbureauet dpa.

Heller ikke den palæstinensiske Hamas-bevægelse, der kontrollerer Gazastriben, tager godt imod Trumps fredsplan.

- Vi afviser den her aftale. Vi vil ikke acceptere nogen erstatning for Jerusalem som hovedstad for den palæstinensiske stat, siger en højtstående embedsmand fra bevægelsen ifølge nyhedsbureauet AFP.

Iranerne, der har et yderst anspændt forhold til Israel, kalder Trumps fredsplan for "århundredets forræderi".

- Den skamfulde fredsplan, som USA vil indføre mod palæstinenserne, er århundredets forræderi og dømt til at fejle, lyder det fra det iranske udenrigsministerium i en udtalelse.

Også den libanesiske Hizbollah-bevægelse, der er støttet af Iran, kritiserer i en udtalelse den 80 sider lange fredsplan fra Trump.

- Aftalens forslag om bosættelserne udgør en af de største farer og har til formål at fratage palæstinenserne retten til deres land, skriver bevægelsen.

Trump foreslår i sin fredsplan, at USA anerkender de israelske bosættelser på Vestbredden som en del af Israel.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce