x
Annonce
Erhverv

På vej til Hvide Sande: Fiskefartøj vendte bunden i vejret ud for Hanstholm

Det var et skib på vej til Vestværftet i Hvide Sande for at blive færdiggjort, der vendte bunden i vejret ud for Hanstholm. Foto Google Street.
"Råt" skib var på slæb fra Gdansk til Vestværftet i Hvide Sande, da det væltede rundt fredag morgen fem sømil ud for Hanstholm.

HVIDE SANDE: Et helt nyt fiskefartøj på slæb fra Gdansk i Polen til Hvide Sande vendte fredag morgen af ukendte årsager bunden i vejret cirka fem sømil ud for Hanstholm.

Det skriver Nordjyske.dk.

Skibet er dog ikke sunket, men flyder stadig i vandet, og er ikke til fare for skibsfarten, da det stadig er på tov. Der var heller ikke tale om en redningsaktion i forbindelse med hændelsen.

Efter hvad Dagbladet erfarer, er der tale om et "råt" skib, der er på vej til Vestværftet i Hvide Sande, hvor det skal gøres helt færdigt, inden det leveres til en norsk kunde.

Dagbladet har kontaktet Vestværftet for at høre nærmere om årsagen til uheldet, men her har man ingen kommentarer til hændelsen.

Nordjyske.dk har talt med Svendborg Busering - NH Towage A/S, der ikke ønsker at udtale sig yderligere i sagen, da det ifølge avisen bliver en forsikringssag mellem HN Towage og ejeren af skibet.

Sstationslederen på redningsstationen i Hanstholm har ifølge Nordjyske ikke noget et bud på, hvorfor skibet vendte rundt. Vejret var smukt og roligt, da det skete.

Vestværftet i Hvide Sande har haft stor succes med at specialisere sig i at bygge skibe fra 10 til 35 meter i længden. Skibene tegnes på værftets tegnestue, og skroget bygges derefter af samarbejdspartnere i Østeuropa.

Tre fjerdedele af de skibe, værftet bygger, lander hos udenlandske fiskere; alligevel er kerneforretningen altså stadig beliggende i Hvide Sande.

I 2017 blev værftet belønnet for successen med DI Midt Vests Initiativpris.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce