Annonce
Biler

På listefødder gennem trafikken i genfødt London-taxi

Den markante FX EV London taxi har et kvikt antrit. Den kan klare 100 km på ren strøm, før den benzindrevne rækkeviddeforlænger tager over. Foto: Lars Krogsgaard
Vi kører den halv-elektriske TX, som ligner den oprindelige London Black Cab, men er en taxa-oplevelse ud over det sædvanlige.

Den er nærmest et lige så ikonisk symbol på London som Big Ben og Bobby-betjente med høje hatte. Men den praktiske og kantede engelske black cab, der har rødder tilbage til 1950’erne, har nu fået ny luft under vingerne i en genfødt generation, der på afstand ligner ophavet, men som kører delvist på el, og hvor der er lysår til forskel.

Det står for alvor klart, da vi tester en af de første taxier på danske nummerplader i den københavnske trafik.

Helt præcist er der tale om en TX, der produceres af LEVC, som ejes af Geely, der også står bag Volvo. Derfor er der også mange Volvo-komponenter i bilen, hvor hjertet er et batteri på 31 kWh og en elmotor på 110 kW, hvilket svarer til 150 hk.

Den kan lades op i elnettet, så den kører 100 kilometer på ren strøm, men en 1,5-benzinmotor kan producere strøm til yderligere cirka 400 kilometers kørsel, så rækkevidden kommer op på 500 kilometer med en fyldt benzintank på 36 liter. Det er en del af humlen bag modellen, som der allerede kører 3000 af England, og som skal forbedre miljøet i byerne.

Annonce

LEVC TX EV Vista Comfort Plus

Pris: 500.000 kroner plus moms.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1190 kroner.

Brændstoføkonomi: 111 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 20 gr. (WLTP).

Drivline: Batteri på 31 kWh, der driver en elmotor på 110 kW, svarende til 150 hk.

Rækkevidde på ren el: 100 kilometer.

Yderligere rækkevidde med rækkeviddeforlænger: 400 kilometer.

Moment: 455 Nm.

Topfart: 130 km/t.

0-100 km/t.: 13,2 sekunder.

Moment: 255 Nm.

L/B/H: 4,86/2,04/1,89 meter.

Trækvægt m./u. bremser: 0 kg.Ladetider7 kW: 3 timer og 45 minutter.

22 kW: 1 time og 15 minutter.

50 kW: 30 minutter.

Praktiske løsninger

Noget andet er praktikaliteten i bilen, der med en længde på 4,86 meter og en højde på 2,04 meter er en tand større end en Mercedes Vito minibus. Akselafstanden er stor og på næsten tre meter.

Formerne stammer den originale London-taxi, der bygger på en Austin FX4 og i mange år blev produceret af The London Taxi Company og havde en 2,5-liters dieselmotor fra italienske VM Motori. Selskabet blev for nogle år siden overtaget af Geely, hvor den tidligere Volvo-designer Peter Horbury er designchef.

Mens konstruktionen foran hos chaufføren er bygget op med et roterbart dreje-førersæde samt plads til 440 liter bagage, hvor passagersædet normalt er, byder bilen på en enorm kabine agterude. Adgangen er nærmest som til en herskabsvilla, når de to brede bagudvendte bagdøre slås op.

Her kan seks personer sidde på praktiske klapsæder, og oplevelsen er nærmest som at være om bord i et regionaltog. Her er praktiske greb og overflader, som ser ud til at holde til at kunne blive brugt. Det hjælper også på den praktiske front, at der kan trækkes en lille rampe ud i højre side, hvor kørestole eller barnevogne kan rulles ind.

Cykler er der dog ikke plads til, og der kan heller ikke være anhængertræk med cykelholder.

Enkeltsædet i højre side kan også svinges ind over fortovet, så folk med for eksempel dårlig hofte lettere kan komme om bord.

Godt udsyn

Og hvordan kører den så?

Bag rattet har du en høj kørestilling a la varevogn i bilen, hvor udsynet til byens trafik med cykler og fodgængere er god. Her kan vi spotte kontakter, greb og andre instrumenter, som er hentet fra kendte Volvo-modeller. TX’eren kan tvinges i ren el, men står det meste af tiden i en indstilling, som skifter mellem ren eldrift og motoropladning af batteriet.

Bilen har også en ”geofence”-funktion, så den automatisk slår over i el, hvis man kommer ind i en miljøzone, hvor det kræves.

Det er en bil, der med et moment på 455 Nm, som hentes fra første fløjt, lægger kvikt fra land med trækket fra baghjulene. Med en grundvægt på 2200 kg, er den dog også noget tung og mere busagtig at danse med end en personbil.

Da der er plads til seks, kan sammenligningen lige så vel være med en minibus som Mercedes Vito eller VW Transporter, og så træder fordelene ved TX frem.

Der er klart en bil, der først og fremmest er skabt til hovedformålet, som er persontransport. I ren eldrift svæver vi lydløst frem i byen, mens vi foran kan høre motoren brumme, når den springer i gang, så vi ikke er i tvivl, når det sker.

Sving klares overraskende let i bilen, hvor vi prøver at vende på en lille villavej. Et styretøj med ekstra stort ratudslag betyder, at bilen nærmest kan vende på en tallerken med en venderadius på 8,45 meter. Det på trods af længden og de store hjul, som er med til at give bedre affjedring.

Chauffør og passagerer er opdelt af en tyk plexiglasrude, som ikke alene isolerer lyden, men også betyder, at man kan tale lidt mere diskret i den store passagerkabine, der også bliver brugt af nogle kunder som rullende mødelokale.

Vi kører i bilen sammen med Dennis Bülow Donner, der er taxavognmand i firmaet 4x35. Han har indtil videre købt to TX EV, men han håber, at der kan komme op mod 50 biler ud at rulle hos selskabet.

Med ham bag rattet går vi om bord i passagerafdelingen og fortsætter gennem byen. De store døre gør ind- og udstigning let. Vi sætter os i et af sæderne, som er mere hårdt affjedret end et klassisk bilsæde, og hvor du sidder mere ret op.

Udsigten er dog fin, og fremfærden forholdsvis komfortabel gennem byens eftermiddagstrafik. Her er også oplademulighed med USB-stik og endda 230-volt stik samt wi-fi.

Udstyret omfatter også full LED-forlygter og panorama-soltag, aircondition ved bagsæderne og måling af luftkvaliteten i kabinen. Det er et system, som lukker ned ved for meget forurening udenfor.

Bilen har en række praktiske funktioner, f.eks. en integreret rampe, som kan trækkes ud, og hjælpe kørestole eller barnevogne ombord. Foto: Lars Krogsgaard

Gode erfaringer

Ifølge Dennis Bülow Donner har der kun været god feedback fra kunder og chauffører.

- Vi har kørt rigtig mange ture med bilen, og vi har kun fået positive tilbagemeldinger. Det er en rigtig rummelig taxa med plads til seks personer, som kan tage alt fra hunde over barnevogne til kørestole, og den kan på den måde tage flere typer af kunder. Det er en kæmpe fordel for chaufføren, siger Dennis Bülow Donner, der samtidig også er dansk kontaktperson for LEVC.

Han fremhæver miljøfordelene i bilerne, der på papiret har en brændstoføkonomi, der hedder 111 km/l efter den noget akademiske skala for den slags biler, men som til hverdag i gennemsnit ligger på 35 km/l. De kører typisk 80 procent på strøm fra elnettet og får resten fra benzinmotoren. Det giver dog også en økonomisk besparelse, som er 4000-4500 krone om måneden, så de samlede udgifter er mellem halvdelen eller en tredjedel af, hvad det koster at have en Mercedes E 220d-taxa kørende.

Med en pris på 500.000 kroner plus moms for topversionen, Vista Comfort Plus, mod ellers 300.000 kroner for en almindelig klassisk Mercedes E-klasse-taxi er den også væsentlig højere, men fordelene overskygger prisforskellen, mener Dennis Bülow.

- Prisen er højere, men vi har også en besparelse på den og en større omsætning, fordi det er en mere populær taxi, siger Dennis Bülow Donner, om bilen, der koster det samme for kunderne at bestille som en almindelig taxa.

Der er også fordele internt.

- Det er et stille rum i kabinen uden motorlarm eller resonans. De chauffører, der kører bilerne, er ikke lige så trætte efter en arbejdsdag, som hvis det var den en almindelig bil, de kørte i, siger Dennis Bülow Donner.

På minusfronten står, at det tager tre kvarter at lade bilen op.

- Mens det tager 10 minutter at tanke en bil op, går der 45 minutter her. Men det er en god anledning for chaufføren til at tage en kop kaffe eller røre sig lidt, siger han.

Det har dog indtil videre været svært at få mange andre vognmænd med på idéen.

- Men vi er nødt til at omstille os, for udviklingen går meget hurtigt, siger Dennis Bülow Donner.

Bilen fylder godt i landskabet, men udsynet er godt fra den høje førerplads, hvor kontakter, skærm og betjeningsgreb kommer direkte fra Volvo. Foto: Lars Krogsgaard
Passagerkabinen med plads til seks minder om en togkupé, og den er lige så praktisk. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce