Annonce
Erhverv

På job i corona-lukket Europa: Jeg blev standset af politiet ni gange på én dag

Thomas Flarup, her iført reglementeret anti-corona-mundbind, har arbejdet i landene ved Middelhavet, mens pandemien var værst. Det var svært at få lov at bevæge sig rundt. Foto: Yachtwrapping
Thomas Flarup har arbejdet i Frankrig, Monaco og Spanien, mens pandemien var værst. Ikke nemt, men heller ikke umuligt.
Annonce

MONACO/THYHOLM: Mens landene i Europa ét for ét lukkede grænserne, og danskere i udlandet desperat kæmpede for at finde et fly hjem, så rejste Thomas Flarup i modsat retning.

Han skulle på arbejde for sit firma Yachtwrapping, der arbejder med folieindpakning af lystbåde.

- Jeg mødte op i Billund 15. marts, og så stod der én i security og kiggede forvirret på mig og sagde: ”Hvad skal du?”, og nogle af mine venner var helt uforstående over, at jeg skulle til lufthavnen, for ”grænserne er jo lukket?”. Men så måtte jeg jo svare, at ”jeg skal på arbejde”, fortæller Thomas Flarup.

Han og et par medarbejdere går lige nu og arbejder på folieindpakning af en 105 fods luksusyacht i Monaco. Ejeren er en hollænder med kontor i Dubai og altså en båd i en af jetsettets mest eftertragtede marinaer.

- Ejeren kalder mig ”The Viking”, fordi jeg insisterede på at rejse herned på trods af ”lock down”, og fordi jeg har kæmpet en del for at få lov til at bevæge mig rundt, så vi kan løse opgaven til aftalt tid, siger Thomas Flarup og griner.

Nå-ja, hvis man absolut skal arbejde på en varm forårsdag med højt solskin og +20 grader, så er det vel ikke så ringe at have udsigt over marinaen i Monaco. Foto: Yachtwrapping
Annonce

Panik før lukketid

Når han ikke er hjemme på fødeegnen Thyholm, bor han i en lejlighed i Cannes ved den franske riviera. Det skulle vise sig at blive lidt af en udfordring overhovedet at komme derned, og – ikke mindst – at komme videre til arbejdspladsen i Monaco.

- Den første tur til Frankrig gik fint, men dagen efter, at jeg endelig kom hjem til lejligheden i Cannes, gik Frankrigs præsident Macron på tv og varslede total ”lockdown” i hele Frankrig, fortæller Thomas Flarup.

Han skyndte sig ud for at leje en bil og nåede at hente den klokken 11.30, en halv time før nedlukningen af Frankrig skulle træde i kraft.

- Ekspedienten ville ikke overdrage bilen til mig. Det ville supervisoren heller ikke, og først da vi fik fat i afdelingens direktør var der endelig nogen, der turde tage ansvar for at udlevere nøglerne, siger Thomas Flarup.

Annonce

Papir, papir og papir

Og så gik turen ellers mod Monaco med ekstra papirer i handskerummet.

- Jeg er desværre ikke ret god til det franske sprog, så i starten måtte jeg vente på, at der blev uploadet tv-indslag med engelske undertekster på YouTube, og ellers måtte jeg forsøge mig med google-oversættelser for at finde ud af, hvordan reglerne er. I øvrigt fandt jeg ud af, at man ikke kan stole på medierne, som ofte fortolker reglerne. Hvis man vil være sikker i sin sag, skal man gå direkte til myndighedernes egen hjemmeside, lyder rådet fra Thomas Flarup.

Her fandt han ud af, at han fik behov for en passérseddel, som skulle bestilles online hos myndighederne – naturligvis et skema, hvor alt er skrevet på fransk. Og så fik han brug for dokumentation for, at han faktisk havde en vigtig arbejdsopgave, der ikke kunne løses ved hjemmearbejde.

- Sådan en stor båd på over 100 fod er altså ikke sådan lige at tage med sig hjem, så det fik vi trods alt ikke svært ved at forklare, siger han.

Afsted gik det nu i bilen på vej mod marinaen, hvor han skulle mødes med et engelsk arbejdssjak, som er hyret til opgaven.

- Det er noget værre bøvl med passérsedlerne, for reglerne skifter hele tiden. Og man skal ikke bare have én seddel til hele arbejdsperioden. Nej, man skal have én seddel for hver rejse ”fra A til B”, så det kan blive til mange skemaer, hvis man lige skal køre ud efter en stige. Og så er der hele tiden kontroller. Min rekord er indtil videre, at jeg blev standset af politiet ni gange på én dag, fortæller Thomas Flarup.

Det tager et par uger at give en 105 fods luksusyacht en fuld makeover ved hjælp af folieindpakning. Foto: Yachtwrapping
Annonce

Ekstra omkostninger

Opgaven med den store luksusyacht har varet i flere uger og giver den forholdsvis nystartede virksomhed en ret stor omsætning. Desværre bliver overskuddet kraftigt barberet af de mange forhindringer.

- Vores engelske crew oplevede adskillige flyaflysninger – 11 gange skete det - og ombookninger, inden de kunne finde vej herned, og alting tager også lidt længere tid på grund af restriktionerne. Mine egne flyrejser mellem Danmark og Frankrig koster op til fem gange så meget som normalt, så overskuddet bliver desværre ikke så stort, som vi havde håbet, konstaterer han.

Til gengæld har han ikke været specielt bange for at blive smittet af coronavirus:

- En af betingelserne for, at vi overhovedet må arbejde hernede, er, at vi holder os isolerede fra lokalbefolkningen, herunder at vi får leveret mad udefra. Og risiko eller ej, så er vi en nystartet iværksættervirksomhed, så vi har ikke nået at oparbejde en stor kapital.

- Hjælpeordningerne er fastsat efter den omsætning, man havde sidste år, men vi er jo først ved at komme i gang, så der er ikke rigtigt noget at hente, så det gælder bare om at komme i gang, når der er en opgave, siger Thomas Flarup.

Annonce

Testet for andres skyld

Undervejs i arbejdet var han hjemme på familiebesøg i Danmark for at se til sin mor, som er syg – dog ikke af coronavirus.

- Jeg oplevede, at folk i Danmark var meget bange for at være i nærheden af mig, fordi jeg havde været i Sydeuropa. Så mest for andres skyld blev jeg testet på Thisted Sygehus – og var selvfølgelig negativ – og så kunne jeg med god samvittighed besøge min mor efter en enkelt dag i karantæne, fortæller Thomas Flarup.

Turen tilbage til Monaco tog op til 36 timer – inklusiv ufrivillig overnatning nær lufthavnen i Paris, fordi forbindelsen har været højst uregelmæssig. Men nu er han endelig ved at afslutte arbejdet på båden i Monaco.

Og så går turen videre til det nordlige Spanien, hvor flere af de meget store lystbåde venter på at blive pakket ind i folie.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

To elever fra kristen friskole smittet med corona: Klassekammerater sendt hjem

Skjern

Endnu en skole sender elever hjem: Medarbejder på Amagerskolen ramt af corona

Annonce