Annonce
Erhverv

Optimisme trods nedlukning: Butikslivet forventer ketchup-effekt, når der åbnes igen

Gaderne er tomme, når butikkerne er lukkede, og det syn gør så meget indtryk på kunderne, at de husker de lokale butikker. Foto: Christian Baadsgaard
Under nedlukningen har kunderne set, hvad der sker med en by uden butikker. Den loyalitet regner butikkerne med at få gavn af senere. Men også livesalg, som er kommet frem under nedlukningen, er kommet for at blive.

RINGKØBING-SKJERN: Nok er der frustration, og nok er der noget, der skal indhentes for de detailhandelsbutikker, der lige nu holder lukket. Men der er også optimisme.

I denne uge har Skjern Handelsforening hængt plakater op med et billede af en forglemmigej, som en diskret påmindelse til folk om, at de ikke må glemme de lokale butikker, når det nu er blevet så nemt at handle på nettet, og det er et budskab, der er trængt igennem. Lige nu er det en generalprøve på, hvordan et samfund kan komme til at se ud med lukkede butikker over det hele.

- Det er en øjenåbner for folk, hvor tomt det er, når der ikke er noget byliv, og derfor er der også et håb hos butikkerne om, at kunderne kommer igen, siger bychef Mette Christensen, Skjern Handelsforening.

Ligesom mange andre steder kigger man her længselsfuldt hen mod den 28. februar, hvor de nuværende restriktioner udløber. Butikkerne er mere end klar til at åbne igen og savner kunderne.

- Fik vi at vide, at vi måtte åbne igen i morgen, så var vi også klar til det, fastslår Mette Christensen.

Annonce

Har også lært noget

At kunderne kigger mod det lokale, når der på et tidspunkt åbnes igen, er også en fornemmelse, som Ringkøbing Fjord Handelsråds direktør Marianne Møller går med, fordi der netop er et lokalt sammenhold, som områdets borgere holder fast i.

- Folk oplever en lukket by, hvor man savner at se mennesker, og nu har man fundet ud af, hvor vigtigt det er med butikker, også i forhold til bosætningen, siger Marianne Møller.

Butikslivet håber på genåbning den 28. februar, når de nuværende restriktioner udløber. Foto: Christian Baadsgaard

Men selv om detailhandlen står overfor nogle udfordringer, og butiksejerne lige nu trænger til at få åbnet, så er der også lyspunkter i nedlukningen. Mens butikkerne har været lukket, har flere af dem lavet liveshopping via Facebook, og det har samlet mange kunder foran skærmene. Nettet kan noget, men det kan den fysiske butik også. I fremtiden vil kunderne derfor se mere af de shoppingvaner, som de har tillagt sig under nedlukningen.

- Når vi ser fremad, bliver det et både-og med fysisk butik og sociale medier. Livesessions, som butikkerne har holdt, kan også noget, vurderer Marianne Møller.

Annonce

Konsulent er optimistisk

Handelsrådet tilbyder lige nu detailhandlen et konsulentbesøg for en favorabel pris, og 10 butikker har allerede været med. Der er plads til mange flere, og det tager udgangspunkt i butikkernes konkrete behov lige nu og her.

Flere butikker ligger inde med store lagre, som de havde købt til vintersæsonen, og som de nu ikke kan få afsat. Konsulent Palle Kjær bemærker, at mange har været kreative, men det ændrer ikke på, at de ikke er i nærheden af noget, der ligner sidste års omsætning ved denne tid.

Dog er han optimistisk på butikkernes vegne.

- Vi står over for, at der vil komme masser af kunder, når der åbnes igen. Der vil komme mange turister og folk vil blive hjemme i deres ferie i år, så de lokale butikker kan forvente en ketchup-effekt, vurderer Palle Kjær.

Også han mener at kombinationen af den fysiske butik og brug af nettet har været god for butikkerne, og han noterer sig også, at der er loyalitet mod de lokale butikker i området.

- Men man skal aldrig som butiksindehaver forlade sig på den lokale loyalitet. Der skal også være faglighed for at trække kunderne til, siger Palle Kjær.


Det er en øjenåbner for folk, hvor tomt det er, når der ikke er noget byliv, og derfor er der også et håb hos butikkerne om, at kunderne kommer igen.

Mette Christensen, bychef, Skjern Handelsforening


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Da Dagny Helene Nielsen, Sdr. Vium, købte brudesko for 6000 en-ører hos Kronborg Sko i Tarm - og andre glimt fra før verden gik af lave

Skjern

Falsk coronalyntest lammer Finderup Efterskole: 60 elever sendt hjem i isolation

Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Ringkøbing-Skjern

Efterskolernes formand om falske coronalyntest: - Det dur ikke med halvandet døgns ventetid på en mere sikker test

Annonce