Annonce
Erhverv

Opsigelser på Vestas: 48 medarbejdere i Ringkøbing har fået fyreseddel

Der bliver færre medarbejdere på Vestas på havnen; men det lykkedes næsten at halvere antallet af fyringer. Arkivfoto.
Det lykkedes at få reduceret antallet af fyringer kraftigt; tillidsmandsgruppen vil bestræbe sig på at hjælpe de fyrede videre med job eller uddannelse.

RINGKØBING: 48 medarbejdere på Vestas nacellemontage på havnen i Ringkøbing blev mandag opsagt i forbindelse med den fyringsrunde, der blev meldt ud 28. august.

Tallet er dog væsentligt lavere end det antal, Vestas oprindeligt påtænkte at afskedige - nemlig omkring 90 medarbejdere.

- Da fyringerne blev meldt ud, gik vi straks i forhandlinger om at få antallet bragt ned, siger Michael Abildgaard, fællestillidsmand for de omkring 4000 Vestas-medarbejdere i Danmark.

- En del kolleger søgte over i ledige stillinger i andre dele af koncernen, så vi stod til sidst med 66 medarbejdere. Af disse valgte 11 at gå på pension, og syv meldte sig selv til listen, så tilbage var altså 48, der fik en fyreseddel. Selv om vi altså har fået reduceret antallet af fyringer væsentligt, er det selvfølgelig trist for de kolleger, der blev fyret. Tillidsfolkene slipper dem ikke, men vil fortsætte med at hjælpe dem med job og uddannelse i den kommende tid, fastslår Michael Abildgaard.

Annonce

Dyk i efterspørgslen

Formanden for LO Ringkøbing Fjord og for Metal Skjern-Ringkøbing, Helge Albertsen, glæder sig over, at det lykkedes at få reduceret fyringerne så markant.

- Det er trist for de 48, men Vestas hjælper dem videre med uddannelsesplaner, ligesom vi står klar i fagforeningerne for at hjælpe dem videre til et nyt job. Og der er gode muligheder set i lyset af beskæftigelsessituationen, siger han.

15 faglærte medlemmer af Metal er blandt de fyrede, men den lave ledighed taget i betragtning tror Helge Albertsen på, at det nok skal kunne lade sig gøre for dem at finde et job.

Tilsvarende er han fortrøstningsfuld, når det gælder de fyrede ufaglærte. Også de har generelt gode beskæftigelsesmuligheder lige nu.

- En ubekendt er, hvilken virkning fyringerne får for underleverandører her i området. Det ved vi ikke endnu, men lad os i alt fald glæde os over, at det ikke gik så galt, som vi havde frygtet, siger Helge Albertsen.

Vestas begrundede afskedigelserne med, at der er kommet et dyk i efterspørgslen på møller på det europæiske marked; derfor har det været nødvendigt at mindske produktionen af naceller og hubs til MW-platformen i Ringkøbing.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce