Annonce
Indland

Oprydning efter giftforurening bliver dyrt for Region Syd

Lene Esthave/Ritzau Scanpix
Hvis der skal ryddes op efter jordforureninger, må staten ryste op med flere penge, siger miljøudvalgsformand.

Det kan blive en bekostelig affære at få ryddet op efter forureningen ved Himmark Strand på Nordals.

Det siger formanden for miljøudvalget i Region Syddanmark, Jørn Lehmann Petersen (S).

- Jeg synes nok, at de 10-20 millioner kroner, vi har til fysisk oprydning om året, de har fået ben at gå på hos os.

- Så hvis man mener, der skal gøres en indsats mod jordforurening, så skal der helt anderledes midler på bordet.

- Ellers ender vi med at sende regningen videre til næste generation, og det bliver det bestemt ikke billigere af, siger han.

Danfoss deponerede i perioden fra 1950 til 1967 affald fra virksomhedens produktion.

Det har ført til fund af klorholdige dioxiner og senest det kræftfremkaldende stof vinylklorid ud for Himmark Strand.

Styrelsen for Patientsikkerhed har anbefalet, at der indføres et badeforbud på en 600 meter lang strækning.

Region Syddanmark arbejder på at kortlægge den nøjagtige placering af kilden til forureningen.

Når man har den viden, kan det ifølge miljøudvalgsformanden komme på tale at forsøge at fjerne forureningskilden.

Selv om det er Danfoss, der har deponeret affaldet, kan man ifølge miljøudvalgsformanden ikke bare vælte regningen over på virksomheden.

- På daværende tidspunkt var der ikke lovgivning, der forbød den slags. Tværtimod skete det med myndighedernes tilladelse.

- Så vi kan jo ikke komme løbende bagefter, siger udvalgsformanden.

Han har dog en forventning om, at Danfoss vil bidrage til finansieringen.

- Vi har en god dialog med Danfoss, og de har stillet os i udsigt, at de godt vil bidrage i et ikke nærmere bestemt omfang, når vi har fastlagt, hvor kilden til forureningen er, siger han.

Det ændrer ifølge udvalgsformanden ikke på, at staten bør ryste op med flere penge til regionerne til at håndtere de såkaldte generationsforureninger.

Region Syddanmark har to store oprydningsopgaver efter det tidligere Grindstedværket - ved Grindsted by og Kærgård Klitplantage nord for Esbjerg.

Regionerne har tidligere skønnet, at de samlede udgifter til de ni generationsforureninger beløber sig til mellem to og fire milliarder kroner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce