Annonce
Biler

Opel Astra får en lille opstrammer

Den faceliftede Opel Astra får en let ændret front, og en stribe nye motorer. Foto: Opel
Et let facelift med ny front, nye motorer og mulighed for digital instrumentering skal holde Opel Astra frisk et par år endnu.

Ganske beskedne. Sådan kan justeringerne i et midtvejsfacelift af Opel Astra beskrives. Alligevel er der sket ændringer under huden, som kan holde mellemklasse-modellen frisk, indtil en helt ny generation, som bygger på en fælles platform med den kommende Peugeot 308, er klar om et par år. Det sker som led i at, PSA har overtaget Opel. Således bygger den næste Corsa også på samme platform som den nye Peugeot 208.

Mest iøjnefaldende ved faceliftet af Astra er den klassiske ændring af fronten, som her begrænser sig til lidt ændret styling på modellen, som blev lanceret i 2015. Astra bød fra starten bød på en god pakke med meget udstyr til prisen, og det satte også sit præg på salget herhjemme. Men alderen er dog også begyndt at trykke.

Der er sket større ændringer under hjelmen, hvor programmet af motorer er fornyet, og de er blevet mere sparsommelige. Grundstammen er en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter, der yder 110 hk, 130 hk eller 145 hk. Alle versionerne er alle med manuelt gear. Hvis du skal have automatgear til en benzinmotorer, skal det ske med en 1,4 liters benzinmotor på ligeledes 145 hk, der parres med en syv trins CVT-automatgearkasse. De klarer 16,9-19,2 km/l efter den nye WLTP-skala.

Alternativerne inden for drivlinjerne er en 1,5 liters dieselmotor, der fås i versioner, som yder 105 hk eller 122 hk, og som begge er med manuelt gear, men hvor den største kan kombineres med en nitrins automatgearkasse. Her hedder forbruget 18,8 -22,7 km/l. efter WLTP-skalalen.

Annonce

Flere muligheder

Inden døre kan der nu opgraderes til digital instrumentering. Man kan også bestille det store Multimedia Navi Pro-system med otte tommer stor skærm, der kendes fra Insignia, og som bl.a. kan stemmestyres.

Med faceliftet er de front- og bagudvendte kameraer opgraderet. Det betyder, at nødbremsen nu også kan reagere på fodgængere, mens bakkameraet viser et skarpere billede.

Astra byder stadig på muligheder for pænt avanceret ekstraudstyr. Det gælder bl.a. de avancerede full LED matrix-forlygter, som kan målrette lyskeglen præcist, vognbaneassistent, vejskilte-aflæser, opvarmet forrude, trådløs opladning af telefonen, Bose-højtalere samt de ergonomiske AGR-sæder, der kan fås med massage og ventilation.

Den faceliftede Opel Astra lander herhjemme til november. Danske priser og udstyr kendes ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Annonce