Annonce
Biler

Opel Astra får en lille opstrammer

Den faceliftede Opel Astra får en let ændret front, og en stribe nye motorer. Foto: Opel
Et let facelift med ny front, nye motorer og mulighed for digital instrumentering skal holde Opel Astra frisk et par år endnu.

Ganske beskedne. Sådan kan justeringerne i et midtvejsfacelift af Opel Astra beskrives. Alligevel er der sket ændringer under huden, som kan holde mellemklasse-modellen frisk, indtil en helt ny generation, som bygger på en fælles platform med den kommende Peugeot 308, er klar om et par år. Det sker som led i at, PSA har overtaget Opel. Således bygger den næste Corsa også på samme platform som den nye Peugeot 208.

Mest iøjnefaldende ved faceliftet af Astra er den klassiske ændring af fronten, som her begrænser sig til lidt ændret styling på modellen, som blev lanceret i 2015. Astra bød fra starten bød på en god pakke med meget udstyr til prisen, og det satte også sit præg på salget herhjemme. Men alderen er dog også begyndt at trykke.

Der er sket større ændringer under hjelmen, hvor programmet af motorer er fornyet, og de er blevet mere sparsommelige. Grundstammen er en trecylindret benzinmotor på 1,2 liter, der yder 110 hk, 130 hk eller 145 hk. Alle versionerne er alle med manuelt gear. Hvis du skal have automatgear til en benzinmotorer, skal det ske med en 1,4 liters benzinmotor på ligeledes 145 hk, der parres med en syv trins CVT-automatgearkasse. De klarer 16,9-19,2 km/l efter den nye WLTP-skala.

Alternativerne inden for drivlinjerne er en 1,5 liters dieselmotor, der fås i versioner, som yder 105 hk eller 122 hk, og som begge er med manuelt gear, men hvor den største kan kombineres med en nitrins automatgearkasse. Her hedder forbruget 18,8 -22,7 km/l. efter WLTP-skalalen.

Annonce

Flere muligheder

Inden døre kan der nu opgraderes til digital instrumentering. Man kan også bestille det store Multimedia Navi Pro-system med otte tommer stor skærm, der kendes fra Insignia, og som bl.a. kan stemmestyres.

Med faceliftet er de front- og bagudvendte kameraer opgraderet. Det betyder, at nødbremsen nu også kan reagere på fodgængere, mens bakkameraet viser et skarpere billede.

Astra byder stadig på muligheder for pænt avanceret ekstraudstyr. Det gælder bl.a. de avancerede full LED matrix-forlygter, som kan målrette lyskeglen præcist, vognbaneassistent, vejskilte-aflæser, opvarmet forrude, trådløs opladning af telefonen, Bose-højtalere samt de ergonomiske AGR-sæder, der kan fås med massage og ventilation.

Den faceliftede Opel Astra lander herhjemme til november. Danske priser og udstyr kendes ikke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Bøjer de i vinden? Vesterhav Syd og vores lokale erhverv

Læserbrev: Er Energistyrelsen og Vattenfall ligeglade med vore lokale erhverv? Og hvad agter byrådet nu at gøre? De spørgsmål stiller vi os uvilkårligt, efter at aktindsigt har vist, hvad VVM-tillægget for Vesterhav Syd-møllerne skal indeholde. Som du kan læse nedenfor, udelades nemlig to helt fundamentale undersøgelser for turismen og fiskeriet. Bevares, der kommes vidt omkring med “kollisionsrisiko for trækfugle og flagermus” samt “sejladsforhold og lystfiskeri i undersøgelsesområdet”, og meget andet mere eller mindre (u)nyttigt. Men som med mange af den slags rapporter er det værd at bemærke sig, hvad der ikke skal afdækkes i VVM-tillægget. Og her springer særligt to forhold i øjnene. Både at (s. 11) “Der skal ikke redegøres for økonomiske eller konkurrencemæssige forhold i relation til turismeerhvervet”. Det skriger jo til himlen med turismen som vort største erhverv og i betragtning af, at det nationale Center for Kystturisme er placeret i netop Hvide Sande. Og at der godt nok (s. 22) skal undersøges, hvad indvirkningerne er på fiskeriet, men IKKE hvorvidt det kan gøres muligt at fiske mellem møllerne. Eventuelt blot for mindre fartøjer under for eksempel 20, 15 eller 12 meter. Dette til trods for, at der i flere høringssvar er opfordret til at få netop dette klarlagt. Derimod skal der (s. 26) redegøres for kumulative effekter for andre planlagte projekter, i både Danmark, Holland og Tyskland. Og betydningen for de klimapolitiske mål og CO2-reduktionen skal beskrives. Alt sammen noget meget overordnet og fjernt for os, der bor her. Men noget, der kan bruges i den luftige argumentation for den grønne omstilling på Christiansborg. Det virker nu, som om projektet skal klemmes igennem! Og Energistyrelsen helt bevidst vælger at undlade krav om inddragelse af netop de to argumenter, der kan være med til at flytte Vesterhav Syd langt til havs. Nemlig at turismens indvendinger skal tages alvorligt, og fiskernes tabte fiskevand - ved at flytte møllerne længere til havs - kan kompenseres ved at åbne for fiskeri mellem møllerne. To forhold, der kan tale for at flytte møllerne, belyses nu helt bevidst ikke! Og Vattenfall erkendte jo på et møde d. 1. marts 2018 i Søndervig, at det drejer sig om småpenge, for at flytte møllerne … så hvorfor ikke? Nu hvor der også er god tid til at ændre i projektet … Hvad gør byrådet, formanden for erhvervsudvalget Søren Elbæk eller borgmesteren? Overlader de det endnu engang til brancheorganisationerne og de små erhvervsdrivende? Eller mander de sig op og går i brechen for to store erhverv i kommunen? Eller bøjer de i vinden? Jens Bollerup, cand. merc., Geflevej 221, Hvide Sande Dan Broesch Jensen, cand. merc. aud., Lyngvejen 100, Klegod Tonny Lemqvist, maskinmester, Præstegårdsmarken 35, Velling Karsten Fyhn, sommerhusudlejer, Sønder Klitvej 20, Hvide Sande Birgitte Vinding, journalist, Stauning Finn Ebbe Jakobsen, advokat, Beddingen 7, Ringkøbing Jens Møller, forretningsdrivende, Bakkevej 22, Hvide Sande

Annonce