Annonce
Erhverv

Opdeling af TDC koster op mod 400 millioner

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
TDC-direktør er glad for opdeling, selv om det kommer til at koste mellem 300 og 400 millioner kroner.

Teleselskabet er i 2019 i gang med at splitte sin forretning op i to, og det kommer til at koste selskabet mellem 300 og 400 millioner kroner. Det oplyser TDC i forbindelse med sit regnskab for andet halvår.

TDC vil fremover have et forretningsben, der har med fysisk infrastruktur såsom fibernet at gøre, samt et forretningsben, der fokuserer på indhold til kunder.

Rent juridisk har det betydet, at TDC i andet kvartal i år har lavet to datterselskaber Nuuday, der står for indhold til kunderne, og TDC NetCo, der står med infrastrukturen.

Mens TDC gennemgår sin forandring, har selskabet også investeret i fibernet i den del, der har med infrastruktur at gøre.

Opsplitningen og investeringerne kan aflæses i resultatet af driften før skat og særlige poster for andet kvartal. Renser man for opkøb og frasalg er driftsoverskuddet faldet med 2,6 procent i forhold til 2018 til 1,7 milliarder kroner.

Opsplitningen og TDC's investeringer har en direkte forbindelse til det skifte i ejerskab af TDC, der skete i 2018, forklarer finansdirektør Lasse Pilgaard.

Her blev TDC pillet af børsen, og det har fået TDC til at tænke mindre på i dag og mere på i morgen ifølge Pilgaard.

- Vi er ikke længere børsnoteret, og afkastkravet på kort sigt har ændret sig. Vi har fået nogle infrastrukturinvestorer ind, der investerer på et længere perspektiv.

- Det er ingen hemmelighed, at vi ofrer noget "cash" på kort sigt for på langt sigt at have en anden relevans og en anden forretning, siger han.

Han peger på investeringerne i infrastruktur som dem, der tager tid, før det fulde afkast kommer. Det er samtidig de investeringer, der skal sikre TDC's position i fremtiden.

Et af succeskriterierne bliver ifølge Lasse Pilgaard, om TDC kan få andre teleselskaber til at købe sig ind på det 5G-netværk, som TDC arbejder på.

I regnskabet omtales en "stærk udvikling" inden for mobiltelefoni og bredbånd, mens der er nedgang i fastnettelefoni og tv.

TDC har de sidste 12 måneder tabt 53.000 tv-kunder og 52.000 fastnetkunder. Modsat er der kommet 30.000 mobilkunder og 16.000 bredbåndskunder.

Trods kundetabet er TDC dog stadig størst på mobilmarkedet.

Hvis man kigger på antallet af mobilkunder, der ikke kun har købt data har TDC har 1,94 millioner private kunder og lidt under 900.000 erhvervskunder.

Det næststørste teleselskab i Danmark er Telenor med cirka 1,7 millioner kunder.

TDC er ejer af en række brands såsom YouSee, Telmore og Fullrate.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce