Annonce
Ringkøbing-Skjern

Online januar-udsalg er blevet en succes

Coronakrisen har lært Ringkøbing Handelsforening at bruge de sociale medier som et værktøj til at skabe synlighed for byens butikker og samtidig give kunderne en god oplevelse hjemme i sofaen. I aftes var der online udsalg hos blandt andet Lampemesteren, og udsalget fortsætter online de næste uger. Pressefoto
Nedlukning er ikke en forhindring for at gå på udsalg. Det har Ringkøbing Handelsforening lært.
Annonce

Ringkøbing: Januar plejer at være lig med januarudsalg, gode tilbud og kø af købeglade kunder. Som alle ved døde "plejer" i 2020, men det har ikke forhindret Ringkøbing Handelsforening i at holde udsalg.

- Alle sidder hjemme denne tid og ser Netflix igen igen. Så kommer vi med noget særligt indhold på skærmen, med lokale ansigter og gode tilbud - det synes folk er hyggeligt, siger Jacob Muldkjær Rasmussen, købstadschef i Ringkøbing.

Annonce

Lært af erfaring

Første gang, handelsforeningen prøvede kræfter med online salg, var i ugen op til Black Friday, hvor de sendte fem dage i træk.

Det var en stor succes for de butikker, der var med - men der var også meget at lære i forhold til, hvordan man sender fra en butik, der skal sælge, og hvordan man bagefter får varerne hjem til kunderne.

Nu var anledningen til  online salg der igen - og denne gang går det endnu bedre, for Jacob Muldkjær Rasmussen og deltagerne har lært meget siden sidst.


Alle sidder hjemme denne tid og ser Netflix igen igen. Så kommer vi med noget særligt indhold på skærmen, med lokale ansigter og gode tilbud - det synes folk er hyggeligt.

Jacob Muldkjær Rasmussen, købstadschef


- Det gør det lidt sjovere, når vi også kan have lidt hyggesnak og sjov, siger han.

Online udsalget handler naturligvis om at hjælpe butikkerne med at holde lidt af det udsalg, de ellers går glip af under nedlukningen. Kunderne, der følger med i udsendelserne hjemme fra sofaen, er nemlig helt klar til at købe de gode tilbud, men der er også et andet sigte.

- Vi vil sikre, at butikkerne i Ringkøbing stadig er relevante for kunderne, når vi igen må åbne. På denne måde giver vi dem en god oplevelse. De ser, at butikkerne stadig er her, de kommer til at kende ansigterne, og så er vi med til, at de ikke bare er "overladt" til de store internationale webshops, men bliver her hos os, siger købstadschefen.

Annonce

Et godt suppelement

Marianne Møller Kirkgaard er direktør i Ringkøbing Fjord Handelsråd, som er organisationen for detailhandlen i hele kommunen. Hun ser Ringkøbings online januarudsalg som en af de gode ting, der trods alt er kommet ud af coronakrisen.

- Vi har fundet ud af, at vi kan bruge de sociale medier meget mere, end vi har gjort hidtil, siger hun og nævner som eksempel både januarudsalget, Black Friday-tiltaget og også forårets videosalg, som flere butikker i Skjern afviklede med stor succes.

Handelsdirektøren glæder sig til, at kunderne - både de lokale og turisterne - vender tilbage til bybilledet, men indtil da glæder hun sig over, at handelslivet nu har fået endnu et værktøj i kassen.

- Online salg på denne måde kan ikke erstatte den oplevelse, en kunde får i en butik. Men det er et rigtig godt supplement. Med onlinesalg kan man sidde med en kunde fra Hamburg eller Roskilde. På den måde kan vi udvide kundekredsen og også hjælpe turisterne, når de er taget hjem fra deres ferie her, siger Marianne Møller Kirkgaard og tilføjer:

- Selvom de fleste butikker i hele kommunen er lukkede, ser vi, at de lokale er rigtig gode til at bakke op om de lokale butikker via onlinesalg og click&collect. Butiksindehaverne er kreative og hjælpsomme, og måske er denne krise også blevet en bevidstgørelse om, at vi skal huske at handle lokalt, hvis vi gerne vil have, at butikkerne også er her i morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Annonce