Annonce
Danmark

Omdiskuteret boafgift sendes til ekspertgruppe

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Arveafgiften bliver fastholdt på 15 procent i finansloven for 2020. Men en ekspertgruppe skal se på hvordan.

Den meget omdiskuterede bo- og gaveafgift bliver forhøjet til 15 procent med regeringens nye finanslov fra de nuværende seks procent.

Det er blevet voldsomt kritiseret af både erhvervslivet og blå blok, der mener, at arveafgiften kan ende med at lægge en voldsom byrde på virksomheder, der skifter hænder fra en generation til en anden. Og dermed mindske investeringer og koste job.

Hvordan præcist de nye regler for, hvordan man udregner den værdi, virksomheder der skifter hænder skal vurderes til, skal en ekspertgruppe se på.

- Det vil være en ekspertgruppe, der nu skal starte sit arbejde. Nu skal skatteministeren til at lave det arbejde, siger finansminister Nicolai Wammen (S) om ekspertgruppen og fortsætter:

- Formålet med ekspertgruppen er at lave nogle klarere regler. Men også at sikre, at den indeholder det provenu på en milliard kroner, der er forudsat i aftalen.

I 2016 besluttede den daværende regering gradvist at sænke bo- og gaveafgiften på familieejede virksomheder til fem procent frem mod 2020. Det er den lempelse, regeringen og dens støttepartier nu annullerer.

Det store problem er, hvis man spørger store dele af erhvervslivet, at virksomheder tidligere blev værdisat - når man skulle finde ud af, hvor meget boafgiften skulle være på - meget lavt via den såkaldte formueskattekurs.

Thorning-regeringen ændrede dog dette. Dermed vil den værdi, som boafgiften nu udregnes på baggrund af, være betydeligt højere end sidste gang den lød på 15 procent.

Det er den nød ekspertgruppen nu skal knække. Adspurgt om, hvorvidt Nicolai Wammen tror, at nogen virksomheder vil gennemgå et generationsskifte, inden ekspertgruppen er kommet med et resultat, siger ministeren:

- Jeg forventer, at virksomhederne vil opføre sig fornuftigt og forsvarligt. Der er løbende generationsskifter i virksomheder. Det gælder både store og små.

- Vi vil gerne se på, om man kan indrette det på en endnu klogere måde. Så der bliver større gennemskuelighed, men så vi samtidig får de penge i kassen, der er forudsat.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce