Annonce
Ringkøbing

Odd Fellow åbner for hemmelighederne

Den store logesal i Odd Fellow Logen vil fredag den 26. april være åben for offentligheden. Arkivfoto.
Fredag den 26. april markerer også logen i Ringkøbing grundlæggelsen i 1819 i Baltimore; det markeres med åbenhed og donationer.

RINGKØBING: Odd Fellow Ordenen runder fredag den 26. april de 200 år. Det markeres også i både broderloge nr. 17 Steen Blicher og søsterloge nr. 68 Klitrosen i Ringkøbing.

- I Ringkøbing åbner vi klokken 15.30 dørene for alle, der har lyst til at kigge inden for. Der er mulighed for at få en rundvisning i bygningen og se logesalen, hvor vi holder vore møder, og vi vil gerne fortælle om Odd Fellows hovedmål, der har både et etisk og et humanitært sigte, siger fungerende eksmester Niels Chr. Sloth.

- Vi fortæller også gerne om det gode fællesskab, vi har i logen. Det giver et solidt netværk at være medlem af Odd Fellow, hvilket ikke er begrænset af brancher, status, religion eller politik.

Han understreger, at logerne i Ringkøbing oplever stor fremgang i øjeblikket. Med sine 121 medlemmer er broderlogen måske landets største, og med 90 medlemmer hører også søsterlogen til blandt de allerstørste i Danmark.

Annonce

Meningsfuldt

- De seneste år har vi oplevet mænd og kvinder, der søger optagelse i vort fællesskab og netværk, fordi det giver god mening at være en del af en etisk og humanitær organisation, hvor der er plads til både fordybelse og en glad og munter stemning, siger Niels Chr. Sloth.

- Vi betragter logen som "et motionscenter for sjælen" - et fristed i den travle hverdag, hvor sjæl og tanker kan få lov til at være sig selv.

Odd Fellow Logen i Ringkøbing blev stiftet den 2. september 1884 af den navnkundige dr.med. Erik Holst. Søsterlogen blev stiftet den 29. oktober 1977.

Logen som sådan blev dog til i Baltimore i USA den 26. april 1819; herfra bredte den sig til Europa, og den første loge i Danmark stiftedes i 1870.

Logen i Ringkøbing havde først til huse på St. Blichersvej, men den 17. november 1973 blev ordensbygningen på Vasevej taget i brug.

- Vi markerer 200 jubilæet med åbenhed og donationer, siger Niels Chr. Sloth, der håber, at mange fredag den 26. april vil lægge vejen forbi Vasevej.

- I Ringkøbing bliver der i forbindelse med jubilæet uddelt 50.000 kroner. Afsløringen af hvem der modtager donationerne, sker den 26. april klokken 16.00 i forbindelse med åbent hus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce