Annonce
Klima

Nye superbatterier på vej: 1000 km på en enkelt opladning

Grafik: Lauge Eilsøe-Madsen, Verdens Bedste Nyheder
En ny teknologi giver nu mulighed for, at fremtidens batterier om få år kan indeholde meget mere energi. El-biler forventes at få langt længere rækkevidde, og det kan blive et gennembrud i klimaindsatsen.

Et hold af forskere i Australien har nu taget patent på en ny teknologi, der kan få de kendte litium-ion-batterier til at holde fem gange længere på hver opladning.

Det er et internationalt hold af forskere ved Monash University i Melbourne, der står bag opfindelsen, og deres studie er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science Advances. Ved at bruge svovl i batterierne har man kunne gøre batterierne mere effektive, men udfordringen har været, at de rent fysisk gik hurtigere i stykker ved opladning, fordi dele af batteriet udvidede sig og trak sig sammen. Det er det problem, det nu er lykkedes at undgå, så batterierne stadig har næsten 100 pct. kapacitet efter 200 genopladninger.

De første prototyper af batterierne er blevet produceret af det tyske Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology, og de skal nu testes yderligere i Australien i starten af året.

Annonce

Over 1000 km på en opladning

Hvis den nye batteriteknologi slår igennem, forventes det at betyde, at en smartphone vil kunne holde fem dage på en enkelt opladning, og at en el-bil vil kunne køre over 1000 kilometer, før den skal lades op, skriver Monash University. Det har især stor betydning, da bekymringer om at bilens batteri måske løber tør for strøm langt fra en ladestation er en af de største grunde til, at nogle holder sig tilbage fra at købe en elbil. Og overgangen til elbiler der kører på vedvarende energi er en vigtig indsats mod klimaforandringerne. Det skriver det anerkendte klimamedie Carbon Brief.

Ifølge professor Matthew Hill, der var med til at udvikle teknologien, er de nye batterier også bedre for miljøet end de gamle. Alt er dog ikke rosenrødt, for de nye litium-svovl-batterier vil stadig kræve brugen af store mængder litium. Efterspørgslen efter grundstoffet er eksploderet i de senere år, og det belaster miljøet de steder, litium udvindes. Blandt andet har det medført vandmangel nogle steder, fordi udvindingen af litium kræver store mængder vand.

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce