Annonce
Sport

Nye regler: 1970'erne skal gøre Formel 1 spændende igen

Arrangørerne af Formel 1 vil genindføre en kraftfuld aerodynamisk teknik, som racerbilerne brugte i 70'erne.

Formel 1 har onsdag offentliggjort deres udkast til en omfattende pakke af regelændringer, der skal gøre motorsportens kongeklasse langt mere spændende for kørere og tilskuere fra år 2021.

Redningsplanken er 70'erne, oplyser det internationale motorsportsforbund, FIA, på sin hjemmeside.

Det altoverskyggende mål for arrangørerne af verdens hurtigste motorsportsklasse er at få langt flere overhalinger og tæt ræs, når de røde lamper går ud over startlinjen.

Men som det er i dag, mister bilerne omkring 50 procent af deres aerodynamiske greb, hvis bilen er inden for to billængder af den forankørende.

Det gør det selvsagt svært at komme tæt på bilen foran, og dermed bliver det også svært at overhale.

Men med de nye regler vil bilerne komme ned på et tab af det såkaldte downforce på mellem 5-10 procent, når bilener ligger tæt, fortæller Nicholas Tombazis, der er teknisk chef for klassen af formelbiler hos FIA.

- Så vi har (med det nye design, red.) en massiv reduktion i påvirkningen af downforce, når man ligger bagved en bil, udtaler Nicholas Tombazis pressemeddelelsen.

Nøglen til at miste langt mindre aerodynamisk greb er den såkaldte "ground effect", som holdet Lotus revolutionerede Formel 1 med i slutningen af 70'erne.

"Ground effect" går basalt ud på, at bilens aerodynamiske greb dannes under bilen i form af et undertryk, der suger bilen til vejen.

Som bilerne er konstrueret i dag, skabes det aerodynamiske greb i stedet oven på bilen, der trykker den ned i asfalten. Blandt andet ved hjælp af ekstremt avancerede for- og bagvinger.

Problemet er imidlertid, at det skaber en masse turbulent luft bag bilerne, og derfor kan bagvedkørende biler skabe langt mindre downforce.

Ændringen af aerodynamikken skal også gøre Formel 1 langt mere jævnbyrdigt.

Ud over en ændring af filosofien omkring, hvordan bilerne genererer vejgreb fra aerodynamikken, skal der også være langt strengere regler for, hvad de enkelte konstruktører må, når det kommer til bilens aerodynamik.

- Vi har i øjeblikket tre hold, der kan vinde løb. Det er det. Over de næste par år, vil Formel 1 få en langt bedre udvikling, hvor et virkelig godt hold med moderate midler vil kunne skabe en masse ballade.

- Det er det, vi vil have. Hvis du får Charles Leclerc (kører for Ferrari, red.) eller Max Verstappen (kører for Red Bull, red.) ind i et midterhold, skal det kunne gøre en forskel. Det gør det ikke i øjeblikket, udtaler Pat Symonds, teknisk chef for Formel 1.

Det tekniske reglement er stadig ikke færdigt, da de forskellige konstruktører i Formel 1 fortsat har mulighed for at præge dem.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelse fra FIA, på FIA''s hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Skatteborgerne skal se aftalerne: Kommunen betalte én million for lokaler, men brugte kun for 700.000

Annonce