Annonce
Videbæk

Ny udstilling: Når sjov og alvor sætter fingeren på øjeblikket

Filt kan bruges til meget mere, end man lige regner med. Det er kunstneren Andreas Schulenburg et godt eksempel på. Her er han ved et værk, hvor »burnout« er skrevet på væggen, og en tændstik i filtudgave er at finde ved siden af.

Menneskets magtbegreb bliver udforsket i Vestjyllands Kunstpavillons nye udstilling, der blev ferniseret lørdag.

Kunst er, når....
Kurator Sonja Lillebæk Christensen opfordrede i sin velkomst til, at de besøgende skulle reflektrere over værkerne. »Der er et menneske bag, som vil dig noget,« sagde hun.
Ja, sætningen er svær at fuldføre, for kunst kan være rigtig mange ting, og lige så mange definitioner, der kan være af begrebet, lige så mange meninger kan der være om selvsamme emne.
Kunstneren claus ejner ankom i utraditionel bekædning, da han skulle lave sin performace. Foto: Jørgen Kirk
Og således kom der endnu en nuance til definitionen af kunstbegrebet, da Vestjyllands Kunstpavillon lørdag havde fernisering på udstillingen »En anden virkelighed - ja tak«. Det er et led i stedets samtidskunstplatform, og nok er lokalerne velegnet til billeder og skulpturer, men det kan også bruges til andet. Eksempelvis performance-kunst, der nok bedst kan oversættes til en slags optræden, hvor kunstneren har noget på hjerte, som formidles med krop, bevægelse og stemme. Tilmed er der ikke grænser for, hvad man kan tage i brug.
Kunstneren claus ejner, der ikke bruger stort begyndelsesbogstav i sit navn, gjorde brug af 16 dublo-klodser for at fortælle lidt om verdens sammenhæng. De blev skilt ad, sat sammen, mens han fortalte. Farvesorteret i fattig og rig, lagt ovenpå hinanden - og til sidst pointen:
»De rige, som vi giver skattelettelser til, sker der ikke noget med, hvis man fjerner dem. Men fjerner man arbejderklassen, så...,« forklarede han, inden der lød lidt larm og Lego-klodserne faldt sammen.
Så blev det sat på plads, og næstefter var det en tommestok, der blev brugt i forskellige sammenhænge, inden gæsterne ved ferniseringen kunne gå om og tage et glas vin, inden performancekunstneren Ulla Hvejsel kravlede rundt på bøger og læste op.

Kontrasternes samspil

Måske er det første gang, at der har været udstilling af filt i kunstpavillonen - og det er ikke en flittig håndarbejdslærer, der har været i sving. I stedet er det kunstneren Andreas Schulenburg, der under en juleferie for år tilbage hos sin mor blev inspireret af netop filten. Han gik i gang med at lære sig teknikken, og efterhånden er det blevet til filtskulpturer, der er over menneskehøjde.
»Jeg bruger dets stoflighed. Udefra er filten det bløde, men indholdsmæssigt er det noget helt andet, når man former disse figurer, og jeg vil gerne bruge kontrasten,« fortæller Andreas Schulenburg.
Et af hans skulpturer er en vulkan i filt, hvor der nedenunder er en tunnel, hvor en bil kan køre igennem. Vejen gennem vulkanen, som er et naturfænomen, skal signalere menneskets ønske om at skabe et magtforhold overfor ting, som man umiddelbart ikke er herre over.
Og netop det er meningen med udstillingen, at den skal få gæsterne til at reflektere over deres verden. Hvordan den er, og hvordan den kunne være. Kernen er magtbegrebet, udstillet i en mangfoldighed af materialer.
»Kunstnerne bruger satiren. Sjov og alvor går igen ved alle kunstnerne,« siger Sonja Lillebæk Christensen, der er kurator i Vestjyllands Kunstpavillon.
»Ingen kommer med svar, men giver nogle bud på menneskehedens overlegenhed,« forklarere Sonja Lillebæk Christensen, der har en fornemmelse af, at kunstnerne er skeptiske overfor den vej, som verden bevæger sig. Det kræver mod at stå frem med det, understreger hun:
»Når det handler om politik, er man typisk mange i et politisk parti, men her er kunstnerne alene. Det giver dem en skrøbelig position, men de er modige, når de står frem,« siger hun.
Til gengæld giver det anerkendelse, og det sørger Sonja Lillebæk Christensen for i den pjece, som er udgivet i forbindelse med udstillingen. Her fortæller hun om det, kunstnerne rumler med. Ud fra hver enkelt kunstner er der en sætning: »Og det skal (kunstnerens navn) have tak for«, og hensigten med det er at sige tak for, at kunstnerne gør opmærksom på netop disse ting.
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Læserbrev

Lad ikke besparelser ramme teatret: Teatret Om giver farve til kommunen

Læserbrev: Mon ikke de fleste læsere er klar over, at det ikke bliver nogen nem opgave for Byrådet at få balance i kommunens budget, og situationen bliver næppe mere tilfredsstillende af, at en uretfærdig fordeling af pengene imellem landets kommuner har nødvendiggjort besparelserne. I bestyrelsen for Teatret Om håber vi selvsagt, at besparelserne ikke rammer Teatret, så Teatret kan bevares, og så der er mulighed for også i 2022 at lave en festival for hele kommunen. Lige nu er vi så stolte af festivalen, som skabte så meget røre og opmærksomhed. Tak til de mange, som bidrog til festivalens succes. I min optik er der fem gode grunde til, at besparelserne ikke bør ramme Teatret Om: 1. Teatret Om er hele kommunens egnsteater. Teatret fortæller om de mennesker, der har boet i Naturens Rige, og mange af forestillingerne vækker opmærksomhed i hele Regionen. Teatret har fortalt om Mylius Erichsen, historier fra havet er fortalt gennem “Lighthouses”, og livet ved Bundsbæk Mølle har også været en ramme for teatret. 2. Teatret skaber opmærksomhed om Ringkøbing-Skjern Kommune både nationalt og internationalt. I forbindelse med Aarhus som Europas Kulturhovedstad i 2017 fik teatret en central rolle og var med til at gøre året til hele Regionens kulturbegivenhed. Teatret optræder i det hele taget mange forskellige steder både i Danmark og uden for landets grænser - og hver gang er det med til at manifestere Ringkøbing-Skjern Kommune som en stærk kulturkommune. 3. Teatret gør meget ud af at være synlig i hele kommunen. Vi har netop afviklet Ur-nat festivalen, og heldigvis har festivalen skabt opmærksomhed og begejstring rundt i hele kommunen. Det har været dejligt at opleve. Vi er stolte af at blive brugt, og vi er stolte af at være en del af Naturens Rige. Lige nu arbejder vi på at hjælpe med at formidle visionerne om Naturkraft - vi ser mange muligheder for samarbejde mellem Naturkraft og Teatret Om. 4. Ringkøbing-Skjern Kommune har et stærkt fritidsliv, som giver kommunen berettiget opmærksomhed i hele landet. Det kan man kun være stolt af. Men jeg synes også, at et mangfoldigt kulturliv er godt for kommunen. Et alsidigt kulturliv understøtter det gode liv i kommunen. Jeg synes, Teatret Om er en af hjørnestenene i kommunens levende kulturliv, og Teatret er med til at give kulturlivet farve. 5. Jeg synes Teatret Om giver overskud på kulturbalancen i kommunen. Men Teatret Om gavner også den økonomiske handelsbalance. Ganske vist betaler Ringkøbing-Skjern Kommune 1 million kroner i tilskud til Teatret Om. Det er mange penge. Men for hver krone, som kommunen giver, kommer der to kroner fra staten, og hertil kommer masser af indtægter fra fonde, salg af forestillinger og fra projekter. Det er mange penge, som på den måde flyder ind i kommunen og som skaber arbejdspladser til ni personer. Både tilskuddet og den kommunale bevilling til festivalen skaber aktivitet og udvikling i kommunen. Hver dag arbejdes der seriøst med en fortsat udvikling af teatret, så det gennem sine udtryksformer kan sætte sit præg på tidens aktuelle dagsordener. I al beskedenhed synes jeg, at Teatret Om på den måde har gjort et flot stykke arbejde for os alle sammen.

Annonce