Annonce
Ringkøbing-Skjern

Fundet i København: Her er den ny turistdirektør for Danmarks vestligste destination

Liv Thøger-Aldahl er direktør for Destination Vesterhavet, det nye turistsamarbejde mellem Varde og Ringkøbing-Skjern Kommuner, som onsdag officielt blev stiftet. Hun kommer fra fire år som chefkonsulent ved Dansk Industri. PR-foto: Sif Meincke
Hun har solgt København og skaffet penge til Tivoli. Nu kommer Liv Thøger-Aldahl direkte fra en stilling i Dansk Industri til jobbet som turistdirektør for Destination Vesterhavet.

Varde/Ringkøbing-Skjern: Liv Thøger-Aldahl bliver direktør for det nye turistsamarbejde mellem Varde og Ringkøbing-Skjern Kommuner.

Hun har senest været chefkonsulent ved Dansk Industri, og ved præsentationen på den stiftende generalforsamling i ”Destination Vesterhavet” onsdag var hun endnu ikke flyttet til området.

- Vi har fundet en bolig til leje i Ringkøbing. Lige i centrum. Det glæder vi os også rigtig meget til, siger hun.

Liv Thøger-Aldahl er 47 år, opvokset i Skanderborg og uddannet cand.mag i medievidenskab i Aarhus.

Hendes første job var i Aarhus, for en it-virksomhed, men så gik det lynhurtigt mod København og chefstillinger.

Annonce

Destination Vesterhavet

Destination Vesterhavet bliver Danmarks næststørste turistdestination, om end størst, når det kommer til udenlandsk turisme. Det viser de seneste tal fra VisitDenmark.

Destination Vesterhavet, altså Varde og Ringkøbing-Skjern Kommuner, havde 8,4 millioner turistovernatninger i 2018, heraf 6,7 millioner fra udenlandske turister.

Wonderful Copenhagen, der dækker over 23 kommuner i Storkøbenhavn, havde 10,3 millioner turistovernatninger i 2018, heraf 6,4 millioner fra udenlandske turister.

Nøgletallene for Destination Vesterhavet:

Gennemsnitlig årlig vækst de seneste ti år: 2,2 procent.

Turismeomsætning i 2018 7,1 milliarder kroner – andel af omsætningen, som kommer fra udenlandske turister: 66 procent.

Fordeling af turismen på overnatningstyper: feriehus 79,7 procent, camping 13,6 procent; feriecenter 4,1 procent, hotel 2,2 procent, vandrerhjem 0,4 procent.

73,8 procent af turisterne i Destination Vesterhavet er fra Tyskland.

Stærk til udvikling

- Det er noget med både at være innovativ og at sætte tingene i struktur. Så selvom der måske ikke stod ”chef” på stillingen, første gang jeg var til samtale, så fik jeg den titel ret hurtigt. Fordi det blev tydeligt, at jeg er stærk til at bygge afdelinger op og udvikle koncepter, siger hun.

Det er præcis, hvad hun skal i Destination Vesterhavet. Og en af måderne, hun arbejder på, er med fokus på værdier.

- Jeg er meget værdibaseret i de job, jeg vælger. Det drejer sig ikke kun om bundlinje, men om at gøre en forskel, siger hun og fortsætter:

- For Destination Vesterhavet er det vigtigt, at der kommer mange turister, der har et forbrug. Men det er samtidig også vigtigt, at de respekterer naturen. Værdien er at formidle natur- og kulturarv.

Vesterhavet skal følge verden

Som Danmarks største turistdestination, når det kommer til udenlandske turister, skal Danmarks vestligste destination være frontløber, mener den nye direktør.

- Vi skal følge og gribe de store turisttrends, når de passer ind i vores dna og værdier. Lige nu er en trend ”transformativ turisme”, som er den form for turisme, hvor turister vil opleve ting, der ændrer noget i dem. Det kan helt klart gøres ved at guide dem i naturen og lære dem om naturens kræfter. En anden mega-trend er bæredygtig turisme, hvor det giver god synergi, hvis turistaktørerne i en natur-destination lever op til bæredygtighedsmålene – og i det hele taget er der en udvikling i retning af ”mød de lokale” og lokal turisme. At komme ud opleve de lokale i deres egne miljøer, siger hun.

Liv Thøger-Aldahl kalder det en slags cirkel, der nu trækker hende og husbonden, Michael Thøger-Aldahl tilbage til Jylland og ud i naturen, efter år i København. Her fra sidste års sommerferie ved Vesterhavet, sammen med Sigurd og hundene. Privatfoto

Brænder for sit fag

Liv Thøger-Aldahl har tidligere været konference- og eventchef på Berlingske, kommunikationschef ved Danhostel, varemærke-direktør for ”Open Copenhagen” hos Wonderful Copenhagen og sponsorchef i Tivoli. I sidstnævnte funktion solgte hun forlystelsesparkens hidtil største enkeltsponsorat, da Mazda sponserede millioner til Tivolis gamle rutsjebane.

Det er igen noget med sammenhæng mellem værdier. Mazda havde på det tidspunkt sloganet ”zoom-zoom”, den samme lyd, som når du kører i rutsjebane, siger hun.

Er du meget ambitiøs?

- Jeg tænker mig egentlig ikke som ambitiøs. Jeg tænker mig som dedikeret og professionel. Når man er dedikeret, tæller man ikke timer. Ambition har en klang af albuer. For mig er det noget med at brænde for sit fag.

Har du haft en bevidst strategi?

- Nej, der har bare åbnet sig nogle muligheder. Jeg er en meget stor netværker, og det var faktisk også en fra mit netværk, der sagde: Er det her ikke noget for dig?

Vestkysten går op i en højere enhed

Der er meget langt fra København til Hvide Sande?

- Jeg synes ikke, Danmark er så stor. Men det er også ligesom, det hele går op i en højere enhed. Min erfaring med kultur og turisme og at opbygge afdelinger – og samtidig har min mand og jeg talt om at få mere natur i vores liv, siger hun og fortsætter:

- Jeg har været frontløber for København, men nu er cirklen sluttet. Jeg er blevet ældre og efterspørger mere natur, og vi rykker ud igen. Vi skal gå ture med vores to gravhunde, vi skal cykle, vi er havemennesker – og når vi tager på tur, så er det altid til historiske steder. Alle de værdier, synes jeg, passer rigtig godt med vores nye liv ved Vesterhavet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Hvide Sande-fiskere reddet fra brændende kutter

Skjern

Julehjælpen rykker ud i de næste uger

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Annonce