Annonce
Erhverv

Ny turistdirektør glæder sig: Vestjyder opleves som imødekommende og venlige over for turister

Klimaet er der ikke så meget at gøre ved; til gengæld er turisterne glade ved vestjydernes imødekommenhed over for dem, viser ny turistanalyse - og det glæder Destination Vesterhavets nye direktør, Liv Thøger-Aldahl. Pressefoto.
Liv Thøger-Aldahl har fået et positivt indtryk af Destination Vesterhavet, som hun har stået i spidsen for siden årsskiftet. Men det er vigtigt at videreudvikle destinationen, og hun har allerede fokus på nogle områder, hvor hun mener, der kan ske forbedringer

HVIDE SANDE: Liv Thøger-Aldahl, direktør for Destination Vesterhavet, der lige er flyttet til lokalområdet, kan sagtens nikke genkendende til det, der står at læse i Dansk Kyst- og Naturturismes tilfredshedsundersøgelse.

- Hele 92 procent i gæsteanalysen er tilfredse med den særlige atmosfære og det lokale liv. Jeg har netop selv oplevet de mange glade jule- og nytårsgæster i min nye destination. Som ny tilflytter er jeg også selv blevet glædeligt overrasket over kombinationen af de mange vinter outdoor-muligheder ved havet og i naturen samt helårshandelslivet i eksempelvis Ringkøbing og Varde, siger Liv Thøger Aldahl, der tiltrådte den nye direktørstilling ved årsskiftet.

Som omtalt i Dagbladet i søndags viser undersøgelsen, at turisterne i vort område generelt er tilfredse med, hvad de møder; men den viser også, at blandt de 38 destinationer, der er med i undersøgelsen, klarer nogle af Destination Vesterhavets sig mindre godt; især Søndervig, Hvide Sande og Ringkøbing halter.

Liv Thøger Aldahl hæfter sig ved, at gæsterne generelt har et positivt indtryk af destinationen. Hun glæder sig især over, at gæsterne giver udtryk for, at lokalbefolkningen tager venligt imod dem. Faktisk nævner 90 procent den generelle venlighed, de møder.

- En imødekommende og venlig befolkning betyder meget, når det kommer til gæsternes ferieoplevelser. Det er noget af det, som vi husker bedst, og fortæller andre om. Derfor er jeg glad for, at vi kommer stærkt ud på netop dét parameter, siger Liv Thøger Aldahl.

Annonce

Fokus på svagheder

Turisterne vurderer dog ikke alt lige positivt. Vejret og prisniveauet i Danmark trækker i negativ retning, men det er gengangere, som er landsdækkende udfordringer, påpeger Liv Thøger-Aldahl.

Service i forhold til prisniveauet skal også ses i lyset af, at hovedparten af destinationens gæster kommer fra Tyskland, hvor prisniveauet er lavere, påpeger hun, og understreger, at den nye Destination Vesterhavet vil have yderligere fokus på de parametre, hvor destinationen sakker bagud i analysen, så snart organisationen er landet i det nye set up i Hvide Sande.

- Jeg er lige tiltrådt, så jeg skal have sat mig godt ind i forholdene. Men umiddelbart ser jeg nogle områder, hvor vi kan gøre noget for at løfte turisterne oplevelse af destinationen.

- Vi kan forhåbentlig forbedre toiletforholdene i ferieområderne; vi kan satse på et bredere udbud af gode spisesteder med for eksempel Vesterhavs-bistromenuer, hvor der er anvendt enkle gode råvarer samt langbordsbespisninger med forhåndstilmelding, som ikke er så omkostningstunge for restauranter og cafeer. Og så kan vi udvikle kommunikationen i forhold til turisterne ved blandt andet at se på den digitale kundeservice, siger Liv Thøger-Aldahl.

Et område, hun også venter sig meget af, er erfaringsudveksling mellem de to tidligere feriedestinationer i Ringkøbing-Skjern og Varde:

- Helt overordnet klarer Destination Vesterhavet sig godt, men det er vigtigt at sikre, at vi ikke hviler på laurbærrene, og hele tide videreudvikler os, siger hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce