Annonce
Erhverv

Ny turistdirektør glæder sig: Vestjyder opleves som imødekommende og venlige over for turister

Klimaet er der ikke så meget at gøre ved; til gengæld er turisterne glade ved vestjydernes imødekommenhed over for dem, viser ny turistanalyse - og det glæder Destination Vesterhavets nye direktør, Liv Thøger-Aldahl. Pressefoto.
Liv Thøger-Aldahl har fået et positivt indtryk af Destination Vesterhavet, som hun har stået i spidsen for siden årsskiftet. Men det er vigtigt at videreudvikle destinationen, og hun har allerede fokus på nogle områder, hvor hun mener, der kan ske forbedringer

HVIDE SANDE: Liv Thøger-Aldahl, direktør for Destination Vesterhavet, der lige er flyttet til lokalområdet, kan sagtens nikke genkendende til det, der står at læse i Dansk Kyst- og Naturturismes tilfredshedsundersøgelse.

- Hele 92 procent i gæsteanalysen er tilfredse med den særlige atmosfære og det lokale liv. Jeg har netop selv oplevet de mange glade jule- og nytårsgæster i min nye destination. Som ny tilflytter er jeg også selv blevet glædeligt overrasket over kombinationen af de mange vinter outdoor-muligheder ved havet og i naturen samt helårshandelslivet i eksempelvis Ringkøbing og Varde, siger Liv Thøger Aldahl, der tiltrådte den nye direktørstilling ved årsskiftet.

Som omtalt i Dagbladet i søndags viser undersøgelsen, at turisterne i vort område generelt er tilfredse med, hvad de møder; men den viser også, at blandt de 38 destinationer, der er med i undersøgelsen, klarer nogle af Destination Vesterhavets sig mindre godt; især Søndervig, Hvide Sande og Ringkøbing halter.

Liv Thøger Aldahl hæfter sig ved, at gæsterne generelt har et positivt indtryk af destinationen. Hun glæder sig især over, at gæsterne giver udtryk for, at lokalbefolkningen tager venligt imod dem. Faktisk nævner 90 procent den generelle venlighed, de møder.

- En imødekommende og venlig befolkning betyder meget, når det kommer til gæsternes ferieoplevelser. Det er noget af det, som vi husker bedst, og fortæller andre om. Derfor er jeg glad for, at vi kommer stærkt ud på netop dét parameter, siger Liv Thøger Aldahl.

Annonce

Fokus på svagheder

Turisterne vurderer dog ikke alt lige positivt. Vejret og prisniveauet i Danmark trækker i negativ retning, men det er gengangere, som er landsdækkende udfordringer, påpeger Liv Thøger-Aldahl.

Service i forhold til prisniveauet skal også ses i lyset af, at hovedparten af destinationens gæster kommer fra Tyskland, hvor prisniveauet er lavere, påpeger hun, og understreger, at den nye Destination Vesterhavet vil have yderligere fokus på de parametre, hvor destinationen sakker bagud i analysen, så snart organisationen er landet i det nye set up i Hvide Sande.

- Jeg er lige tiltrådt, så jeg skal have sat mig godt ind i forholdene. Men umiddelbart ser jeg nogle områder, hvor vi kan gøre noget for at løfte turisterne oplevelse af destinationen.

- Vi kan forhåbentlig forbedre toiletforholdene i ferieområderne; vi kan satse på et bredere udbud af gode spisesteder med for eksempel Vesterhavs-bistromenuer, hvor der er anvendt enkle gode råvarer samt langbordsbespisninger med forhåndstilmelding, som ikke er så omkostningstunge for restauranter og cafeer. Og så kan vi udvikle kommunikationen i forhold til turisterne ved blandt andet at se på den digitale kundeservice, siger Liv Thøger-Aldahl.

Et område, hun også venter sig meget af, er erfaringsudveksling mellem de to tidligere feriedestinationer i Ringkøbing-Skjern og Varde:

- Helt overordnet klarer Destination Vesterhavet sig godt, men det er vigtigt at sikre, at vi ikke hviler på laurbærrene, og hele tide videreudvikler os, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce