Annonce
Udland

Ny topleder er på plads i kriseramte Boeing

Toru Yamanaka, Olivier Douliery/Ritzau Scanpix
Den nye topchef i Boeing - den 62-årige David Calhoun - vil have fokus på "integritet og transparens".

Den nye topchef i Boeing, David Calhoun, der mandag officielt har overtaget ledelsen af den amerikanske flykoncern, siger, at der må udvikles en bedre kultur for at overvinde en langvarig krise.

Han skriver i en e-mail til de ansatte, at der fremover skal være "fokus på integritet og transparens".

Den 62-årige Calhoun har været medlem af bestyrelsen siden 2009. Tidligere har han været med i topledelse af General Electric, og han overtager nu topposten efter Dennis Muilenburg.

Muilenburg stod i spidsen for Boeing gennem en svær periode, hvor selskabets 737 MAX-fly har været underlagt flyveforbud.

Årsagen til flyveforbuddet for 737 MAX er to fatale flystyrt i Etiopien sidste år og i Indonesien i 2018. samlet kostede de 346 mennesker livet.

Flymyndigheder er ved at undersøge flytypen for fejl, og det er uvist, hvornår flyene igen kan komme på vingerne.

Muilenburg blev afskediget i december. Kritikere sagde, at hans ledelse havde været "katastrofal" under Boeings krise.

Flyveforbuddet for Boeing-flyet koster ifølge CNBC flyselskaber verden over på den gode side af en milliard dollar. Det svarer til over 6,75 milliarder kroner.

Muilenburg er ifølge CNBC fra flere sider blevet kritiseret for at være for lang tid om at tage ansvar for ulykkerne og for ikke at have opdaget sikkerhedsfejl, inden 737 MAX-flyene kom på vingerne i 2017.

De mest optimistiske forudsigelser om, hvornår flyet igen kan komme i luften, lyder på sidst i februar eller tidligt i marts. Men nogle eksperter venter, at det først vil ske sidst i april eller først i maj.

United Airlines har udelukket, at Boeing Max kan flyve før juni.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Danmark

Få overblikket: Det kæmper borgmestrene om i slag om milliarder

Annonce