Annonce
Biler

Ny strømlinet Audi e-tron Sportback kommer til foråret

Audi e-tron Sportback får en coupéafrundet c-stolpe, og den kører lidt længere på en opladning end den første e-tron model. Foto: Audi
Audi viser den blødt formede e-tron Sportback, som klarer op til 438 kilometer på en opladning og kan fås med de avancerede matrix LED-forlygter.

Hvis du synes, at en Audi e-tron er for kantet, er der nu mere at vælge imellem i elektronik-afdelingen for elektriske biler. Det tyske mærke har nemlig vist e-tron Sportback, som er en coupé-afrundet version af det mere klassisk SUV-stylede ophav. Sportbacken er ikke alene mere elegant, den byder også på en længere rækkevidde og klarer op til 438 kilometer på en opladning efter den nye WLTP-norm frem for 405 kilometer i e-tron.

Det er tilfældet i 55 quattro-modellen med et batteri på 95 kW brutto og en ydelse på 408 hk. Modellen kommer også i en mindre 50 quattro-model med et batteri på 71 kW brutto, som yder 313 hk og har en maksimal rækkevidde på 339 kilometer.

Annonce

Audi e-tron

Audi lancerede tidligere i år e-tron, som er en halv klasse større end Jaguar i-Pace og Mercedes EQC.

Den fås med en batteripakke på 95 kWh og følger nu i en mindre med 71 kWh. Her er rækkevidderne op mod 405 og 329 kilometer.

De nye e-tron Sportback-modeller med rækkevidder på op mod 438 kilometer og 339 kilometer følger i foråret 2020.

Flere batteripakker

Den længere rækkevidde i den nye e-tron Sportback hentes ifølge Audi blandt andet på grund af en bedre aerodynamik, mens de sidste kilometer kræver, at man tilkøber kamerasidespejle, som også er med til at bringe luftmodstanden ned.

Teknikerne har også hentet mere rækkevidde ved at gøre motorbremsen og kølesystemet mere effektiv, mens den forreste elmotor i større grad slår fra ved kørsel ligeud.

Ligesom sin søstermodel kan den nye e-tron Sportback hurtiglade med op til 150 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lades 80 procent op på en halv time. Hjemme i garagen kan der oplades med 11 kW ved en wallboks.

Præcist lys

Audi lover, at der er plads til fem personer plus bagage i bilen, hvor loftshøjden på bagsædet er 20 millimeter lavere i Sportbacken. Her er der plads til 615 liter bagage agterude mod 660 liter i e-tron.

Modellen får, som den første serieproducerede bil i verden, mulighed for de avancerede digitale matrix LED-forlygter, som er ekstraudstyr. De oplyser vejen med millimeter-præcist lys, hvor for eksempel en vognbane på en firesporet motorvej kan lyses mere op end resten af vejen og tilpasses dynamisk ved vognbaneskift. Lyset kan også hjælpe føreren med at markere en vognbane eller gøre opmærksom på bløde trafikanter i vejsiden på landeveje.

Den danske importør kan endnu ikke sige noget om priser eller udstyr for Audi e-tron Sportback i de to varianter.

Men til sammenligning koster den nuværende e-tron 800.000 kroner for 55 quattro-modellen med et 95-kW batteri., mens 50 quattro-modellen med et 71-kW batteri endnu ikke er prissat.

Den mere blødt formede e-tron Sportback har et bagagerum, som er en lille smule mindre end ophavet. Foto: Audi
Interiøret på Audi e-tron Sportback er hentet fra e-tron og byder på storskærme og haptiske kontakter med feedback. Kamerasidespejle kan tilkøbes. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce