Hvide Sande

Ny plan på vej: Drømmer om at rive auktionshallen ned

Sådan kunne udsigten fra Havnegade kommer til at se ud, hvis arkitekternes idéer bliver til virkelighed. I første omgang skal der laves en udviklingspland for Hvide Sande Havn. Visualering: Arkitektskolen Aarhus.
Politikerne vil bruge knap 600.000 kroner til udviklingsplaner for Søndervig og Hvide Sande Havn og krydser samtidig fingre for, at Realdania vil doble op.

Hvide Sande/Søndervig: Auktionshallen på havnen i Hvide Sande kan snart være fortid.

I hvert fald har politikerne i erhvervs- og vækstudvalget netop sat 290.000 kroner af til en udviklingsplan for hele havneområdet. Havnen vil nemlig selv gerne arbejde videre med de tanker for udviklingen af havneområdet, som en gruppe arkitekter sidste år præsenterede.

Derfor skal det beskrives nærmere, hvordan man kan skabe havudsigt fra midtbyen ved at rive auktionshallen ned og placere den et andet sted, skabe en havneplads med mulighed for at opholde sig, opføre et kurbad i klitterne og samtidig få undersøgt, hvordan man kan løse eventuelle miljøkonflikter mellem erhverv og boliger på havnen.

Politikerne har også øremærket 300.000 kroner til en udviklingsplan for Søndervig, der skal binde byen sammen, når den store feriepark udvider badebyen med knap 500 feriehuse og Nordeuropas største badeland.

Klare signaler

Viceborgmester Søren Elbæk (S) glæder sig over den politiske opbakning til de to udviklingsplaner.

- Jeg mener, det er vores opgave som kommune at skabe de nødvendige rammer for udviklingen af vores område. Der sker en kolossal udvikling af turismen i både Søndervig og Hvide Sande, og den skal vi være med til at understøtte, siger han.

De kommunale penge til udviklingsplanerne kan blive doblet op af Realdania.

- Vi har fået nogle klare signaler fra Realdania, at både Søndervig og Hvide Sande Havn har gode muligheder for at blive udvalgt til et nyt projekt. Og når Realdania holder vinduet åbent, så skal vi gå efter det, lyder det fra Søren Elbæk.

Realdania søsætter netop nu "Vestkysten viser vejen", der er en kampagne, hvor man forventer at udvælge fem-syv projekter langs vestkysten, der tilsammen kan modtage 3,5 millioner kroner til ekstern rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af konkrete udviklingsplaner, der er lokalt forankrede. Målet med planerne er blandt andet at løfte kvaliteten og udvide sæsonen.

Får svar til juni

Hvis det lykkes at få Realdania-støtte til de to udviklingsplaner i Hvide Sande og Søndervig, så bliver der mulighed for senere at få økonomiske støtte til at udarbejde konkrete projekter.

Der er sidste frist for at søge Realdania om hjælp til at gennemføre de strategiske udviklingsplaner torsdag 16. maj. Ringkøbing-Skjern kan forvente tilsagn eller afslag i begyndelsen af juni.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce