Annonce
Sport

Ny offensiv sikrer kyniske FCM sejr over Hobro

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Anders Dreyer og Ronnie Schwartz scorede, da FC Midtjylland uden at imponere fredag vandt 2-0 ude over Hobro.

FC Midtjylland tog fredag endnu en sejr i toppen af Superligaen, da rækkens førerhold igen gjorde det onde ved et ellers velspillende Hobro-mandskab.

Annonce

FCM indledte Superligaens 22. spillerunde med en udesejr på 2-0 og fortsatte dermed dominansen mod Hobro, som FCM nu har mødt 12 gange i superligaregi uden at tabe.

Det er nu blevet til ti sejre og to uafgjorte i de indbyrdes opgør for FCM.

Med sejren lægger FCM gevaldigt pres på FC København. Der er nu ti point ned til de forsvarende mestre, som søndag gæster Silkeborg.

I fredagens opgør holdt FCM igen buret rent, hvilket holdet nu har gjort 11 gange i sæsonen.

Det er flest af alle klubber, og samtidig viste offensiven den fornødne kvalitet, hvor nyindkøbene Anders Dreyer og Ronnie Schwartz tegnede sig for scoringerne.

Sejren var endnu et udtryk for førerholdets kynisme, hvor gæsterne ellers tillod Hobro flere enorme muligheder, der aldrig blev udnyttet.

Hobro fik nemlig den bedste start på opgøret, hvor hjemmeholdet havde flere nærgående forsøg.

Imed Louati ramte blandt andet overliggeren to gange indenfor kampens første halve time.

Hobros chancehav forsatte i anden halvleg, hvor Edgar Babayan tog for let på en friløber og brændte på det skammeligste.

Kynismen havde Anders Dreyer til gengæld fire minutter senere, da han blev sendt igennem og sparkede bolden i nettet efter 55 minutter.

Få angreb senere burde Pål Alexander Kirkevold have udlignet, men heller ikke Hobros delte topscorer kunne få bolden i mål.

I stedet var det endnu et FCM-indkøb, der afgjorde sagerne. Indskiftede Ronnie Schwartz udbyggede til 2-0 efter 68 minutter og efterlod Hobro modløse.

Med nederlaget risikerer Hobro at miste 13.-pladsen til Esbjerg, der møder Lyngby søndag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Fødevareforsyningen skal sikres trods lukkede grænser

Læserbrev: Følgerne af coronavirussen er mange, og en af dem risikerer snart at få konsekvenser for danske landbrug og gartnerier. Lige nu frygter landmænd i Tyskland, at årets avl af hvide asparges rådner op, fordi sæsonarbejdere fra Østeuropa ikke kan komme frem som følge af de grænsekontroller, flere EU-lande har indført. Problemet han hurtigt blive aktuelt i Danmark, når sæsonen i frilandsgartnerierne starter om en måned. I sidste uge annoncerede Tyskland et decideret indrejseforbud for sæsonarbejdere. Det betyder, at op imod 300.000 østeuropæere, der er en helt afgørende forudsætning for den tyske landbrugssektor, må blive hjemme. Også sæsonarbejdere, der bruger Tyskland som transitland til for eksempel at komme til Danmark, rammes af forbuddet. Det må vække bekymring i den danske landbrugs- og fødevaresektor. I Tyskland og Frankrig har myndighederne ligefrem opfordret til, at folk, der ikke kan varetage deres arbejde på grund af coronavirus, i stedet tilbyder deres arbejdskraft på markerne. Men behovet for hænder er stort, og nogle funktioner kræver speciel viden og erfaring. Derfor er fælleseuropæiske løsninger også afgørende. I Danmark har såvel fødevareminister Mogens Jensen som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard sagt, at det er vigtigt, at EU-landene samarbejder, så de nødvendige fødevarer og arbejdskraft fortsat kan komme ind i Danmark, selvom der er indført grænsekontrol. Det er Europa-Kommissionen, der koordinerer arbejdet med at få Europa til at hænge sammen transportmæssigt under krisen. Kommissionen har udarbejdet retningslinjer for den fri bevægelighed for personer, der varetager kritiske funktioner. Her betragtes sæsonarbejdere i landbrugssektoren nu som personer, der varetager en kritisk funktion – fødevareforsyning – og det skal derfor sikres, at de kan nå frem, selv om de krydser en grænse undervejs. Da landene begyndte at lukke deres grænser i midt-marts, var der rapporter om, at både dyr og medicinsk udstyr holdt i kø ét til to døgn. Kommissionen krævede på den baggrund ”grønne korridorer”, som skulle sikre, at vareleverancer ikke blev blokeret. En grøn korridor et særligt vejspor ved grænsen, som det højest må tage 15 minutter at krydse – nok til for eksempel at helbredsscreene chaufføren. Det arbejde har bidraget til at nedbringe ventetiderne ved grænsen, og man håber nu at kunne skabe en lignende situation for sæsonarbejdere. Det bliver et stort arbejde at få EU bragt tilbage til den åbenhed, som var en realitet inden coronakrisen. I mellemtiden bliver samarbejdet om grønne korridorer afgørende for at sikre fødevareforsyningen.

Danmark

Se billederne fra en lukket covid-afdeling: Sådan modtages corona-patienterne

Annonce