Annonce
Indland

Ny metrolinje i København lukkes ned i to uger i januar

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Driften på Cityringen indstilles i uge 3 og 4. Det skyldes opgradering af styresystemer i den førerløse metro.

Metroens Cityring i København lukkes ned i to uger i januar 2020.

Det oplyser Metroselskabet i en orientering sendt til Folketingets Transportudvalg samt i en pressemeddelelse.

Indstillingen af driften sker fra søndag 12. januar til søndag 26. januar.

Den totale nedlukning hænger sammen med, at de systemer, der styrer det førerløse metrosystem, skal opgraderes.

Og det skal ske, inden en ny metrostrækning - M4 - til Nordhavn og Orientkaj kan tages i brug.

De ændringer, der bliver lavet, skal gennemprøves ved testkørsler, og det gør det nødvendigt at indstille driften på Cityringen, som også kaldes M3.

Der er et sammenfald mellem M3 og M4, da de til dels kører på de samme spor, deles om de samme metrotog og i øvrigt deler styresystem, forklarer direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark.

- Vi skal teste den nye linje, og for at kunne gøre det på en sikker og ordentlig måde for passagererne bliver vi desværre nødt til at lukke Cityringen i to uger, siger Rebekka Nymark.

Alternativet er nedlukning af Cityringen hver aften og nat i seks uger med deraf afledt risiko for forsinkelser i morgentrafikken.

- Det her er den mindst ringe løsning. Vi er rigtig kede af at skulle lukke Cityringen. Men vi er kommet frem til, at denne løsning giver størst tryghed for kunderne om, at når metroen kører, så kører den. Og når den ikke kører, så kan de køre med bus i stedet for, siger Rebekka Nymark.

Mens Cityringen er lukket for passagerer, vil der være indsat ekstra busser, som kører fra de fleste af linjens stationer.

På de mest travle strækninger - blandt andet mellem Østerbro og Kgs. Nytorv - vil busserne køre hvert fjerde minut.

Hver uge kører en million passagerer med metrotogene på Cityringen.

Cityringen åbnede i september, og linjen kører gennem Indre By, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. Den nye strækning, som skal gå fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj, åbner til foråret 2020.

Datoen offentliggøres i begyndelsen af 2020.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce