Annonce
Biler

Ny Mercedes-Maybach-kleppert slippes løs

Den enorme Mercedes-Maybach GLS er udstyret med luftaffjedring og en V8-motor på 558 hk. Foto: Mercedes-Maybach
Den høje Mercedes-Maybach GLS skal tage kampen op med Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan.

Verden er af lave. På trods af en stigende fokus på miljøproblemer og klodens tilstand kommer der fortsat flere biler i den ekstreme luksusklasse.

Seneste skud er den enorme Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic, der lanceres i 2020, og som skal tage kampen op mod lige så imposante SUV’er som Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan, der henholdsvis har Volkswagen og BMW i ryggen som ejere.

Forklaringen er blandt andet, at de velhavere, som før købte de store statsmandsagtige limousiner, følger moden og går op i højden, mens markedet for den slags biler vokser, blandt andet i Asien, hvor vejene heller ikke altid er lige gode.

Den nye høje og 5,2 meter lange Maybach bygger på den nye Mercedes GLS, der er opgraderet hele vejen rundt, og har de avancerede multibeam LED-lygter i fronten. Frihøjden er pæn med de store 22-tommer hjul, som kan øges til 23 tommer. Men det giver ikke problemer med adgangen i den luftaffjedrede bil, der kan gå 25 millimeter ned i knæ ved indstigning og har integrerede trinbrætter af aluminium, som kan slås ud.

Annonce

Mercedes-Maybach

Er det ekstreme luksus-brand hos Mercedes. Har rødder til luksus-mærket Maybach fra starten af forrige århundrede.

Fra 1997 til 2013 var Maybach et selvstændigt mærke hos Mercedes. Det blev omstillet i 2014 til at bygge på eksisterende Mercedes-modeller og har fået en mere forynget profil.

Her findes p.t. åbne og lukkede modeller, som bygger på S-klassen.

V8’er driver værket

Drivkraften er den store 4,0-liters V8-motor, som blandt andet kendes fra AMG GT, og som yder 558 hk og har et moment på 730 Nm. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder og en topfart på 250 kilometer i timen. Her kan lægges et specielt Maybach skifte-program ind i gearkassen, som sikrer en mere flad momentkurve og dermed en mere komfortabel og smooth fremfærd.

Hvis der skal bruges flere kræfter, kan bilens 48-volts-hybrid-system bidrage med ekstra 22 hk og 250 Nm i kort periode. På den anden side kan halvdelen af de otte cylindre kobles fra og dermed spare på dråberne, når motoren ikke anstrenger sig. Med et officielt forbrug, der hedder omkring 8,3-8,5 km/l, kan der også blive brug for det.

Vipper bilen

Selv om kabinen udspringer fra en standard GLS, er den kraftigt opgraderet med blandt andet tykkere materialer, infotainment i Maybach-stil og bedre lydisolering. Og så kan den bestilles med fire separate sæder med varme, køling og massage.

Her er der ud over selvstændige kontrolpaneler også foldebord med champagnekøler og glas. Udstyret omfatter også et stort panorama-glastag, mens der kan tilkøbes en ”air balance”-pakke, hvor duften fra en række urter giver en special atmosfære i kabinen, ligesom en indendørs ambient-lyspakke med integrerede LED-fibre, der kan veksle mellem 64 forskellige farver, kan fås med.

På komfortsiden kan der også bestilles E Active Body Control, der vipper bilen i en vinkel på tre grader i sving, så de ombordværende holder balancen og champagnen mere i vater.

Der foreligger ikke oplysninger om priser for den voldsomme Mercedes-Maybach GLS.

Den store suv kan sænke sig 25 mm ved indstigning og har indbyggede trinbrætter. Foto: Mercedes-Maybach
Interiøret kan udspecificeres med fire enkeltsæder, der bl.a. hver har varme, ventilation og massage. Foto: Mercedes-Maybach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce