Annonce
Rejser

Ny lufthavn i Sälen giver hurtigere adgang til skiløb

Begynd skiferien med en transfer på hundeslæde. Foto: Scandinavian Mountains Airport

Danskerne får nu helt nye muligheder for at komme lettere og hurtigere på ski i Sveriges største skiområde omkring Sälen i Dalarne.

Den 22. december åbner Sälens nye lufthavn, og der bliver fire flyruter, som kan være interessante for danskere, der vil på ski.

Den nye lufthavn hedder Scandinavian Mountains Airport, og det er den første nybyggede lufthavn i Sverige i 20 år. Det interessante for danskerne er, at der bliver direkte flyvning fra Aalborg, København, Malmø og Ângelholm.

Der flyves fra København torsdag og søndag, mens der flyves fra Aalborg om søndagen.

Skidestinationerne, som ligger tættest på lufthavnen er: Kläppen, Hundfjället, Tandådalen, Högfjället, Lindvallen og Stöten.

Transfer-tiden fra den nye lufthavn til områdets forskellige skidestinationer ligger blandt de hurtigste i verden: Der er 10 minutter til Hundfjället, 15 minutter til Tandådalen, 20 minutter til Stöten, 20-25 minutter til Högfjället og Lindvallen og 40 minutter til Kläppen.

- Det bliver et stort plus for området, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

- Det bliver generelt nemmere for danskere at tage på skiferie i Sälen, og når ruten fra København flyver både torsdag og søndag, giver det også muligheder for kortere skiture.

Hvis man vil indlede sit vintereventyr med en unik transfer, kan man vælge at lade sig transportere i hundeslæde eller på snescooter. Guider står klar i lufthavnen med varmt tøj, og bagagen fragtes direkte til overnatningsstedet. /vio

Annonce
Når den nye lufthavn åbner, lander man midt i skiområderne. Foto: Scandinavian Mountains Airport
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce