Annonce
Erhverv

Ny knallertbane kan være på vej i Skjern

Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole har ansøgt kommunen om mulighed for at lave en ny cross- og bocart-bane mellem Ferrodanvej og Messingvej i Skjern. Arkivfoto: Morten Stricker.
Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole ønsker at nedbringe antallet af placeringer til kørsel af motorcross og bocart. Derfor har ungdomsskolen søgt om tilladelse til at bruge en plads i Skjern, som skal samle aktiviteterne mere end hidtil.

SKJERN: Der kan meget vel være en ny kombineret knallert- og bocartbane på vej i Skjern.

Tirsdag 10. september skal teknik- og miljøudvalget i hvert fald tage stilling til en ansøgning fra Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole.

Ungdomsskolen har søgt om midlertidig dispensation fra lokalplanen for erhvervsområdet mellem Ferrodanvej og Messingvej 15 i Skjern, hvor ungdomsskolen ønsker at etablere en ny såkaldt knallertbane.

- Vi har motoraktiviteter forskellige steder rundt om i kommunen. Dem kunne vi godt tænke os at få samlet, siger ungdomsskolens viceleder Allan Østergaard.

I forvejen har ungdomsskolen blandt andet et værksted i Skjern og en knallertbane ved Bisgårdsvej i Tarm, ligesom man har en bocartbane på Transportvej i Skjern.

Motoraktiviteterne gælder ifølge ungdomsskolens viceleder Allan Østergaard for både undervisning af ungdomsskolens unge og som fritidsaktiviteter.

- Det er en blanding af at skrue i maskinerne og så komme ud og prøve dem af. Det er både for hold, som eleverne er på som en del af deres undervisning, men vi har også almindelige fritidsaktiviter, og der er motor så en del af dem, siger Allan Østergaard og forklarer, at motordelen vil blive opgraderet med den nye placering i Skjern.

Annonce
Det er området indefor den gule firkant, at ungdomsskolen gerne vil etablere en knallert- og bocartbane.

Ingen ny Aulum-bane

I ansøgningen skriver ungdomsskolen, at man forventer at bruge banen tre til fire gange ugentligt i perioden fra 1. marts til 1. juli og igen fra 1. august til 1. november.

- Vi vil typisk have tre hold om ugen. To gange på værksted og så en gang ude at køre, og så to gange ude at køre og én gang på værksted, siger Allan Østergaard og forsikrer, at motoraktiviteten ikke er ens betydende med en hel masse larm.

- For os bliver det ikke det nye Aulum-banen (motorcrossbane i Aulum, red.) med kørsel 24 timer i døgnet, siger han.

Mængden af støj har dog allerede givet anledning til et høringssvar fra ejerne af nabojorden overfor Ferrodanvej. Her er man bekymret for at måtte lægge øre til støjgener inden klokken 17 på hverdage.

Det forventer ungdomsskolen dog kun vil forekomme omkring tre-fire gange om året. 14 dage inden, der bliver kørt inden klokken 17.00, vil ungdomsskolen sende besked til virksomheden.

I mødedagsordenen fremgår det, at hvis dispensationen fra lokalplanen bliver tildelt, skal der efterfølgende ansøges om en miljøgodkendelse, der skal sikre, at støjkravene bliver overholdt.

Hvis ovenstående bliver en mulighed, så anbefaler administrationen, at der gives dispensation til knallertbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskovs mor ansat i stilling, som datteren fik trumfet igennem i byrådet

Læserbrev

Burde Danmarks Naturfredningsforening skifte navn til Danmarks NaturForureningsForening?

Læserbrev: Jeg synes, det er beskæmmende endnu en gang at se Danmarks Naturfredningsforening demonstrere sin magt, bare fordi de kan, og samtidig bruge naturbeskyttelseshensyn som undskyldning eller påskud. Sagen vedrørende 11 sommerhusområder på Holmsland Klit, hvor der af juridiske årsager skal dispenseres fra §3-restriktioner, når der skal bygges om, bygges til eller nybygges, er endnu et eksempel på DN's evige trang til at demonstrere magt uden skelen til, om det nødvendigvis gavner naturen. Jeg tror, alle med bare minimal indsigt i denne sag er enige om, at det er rent juristeri, når kommunerne ikke i tide fik lokalplanerne på plads i disse såkaldte "aftaleområder", inden den nuværende naturbeskyttelseslov trådte i kraft i starten af halvfemserne. Nu er de berørte grundejere så blevet gidsler i en sag, hvor DN åbenbart har trang til at demonstrere sin magt. Dette uagtet, at parterne i sagen er enige om, at ingen har begået denne juridiske fodfejl med forsæt. Men tilbage til naturen, som bør være DN's fokus i denne sag. Foregår der rent faktisk overgreb på uerstattelig og jomfruelig klit hede i disse områder? For overblikkets skyld skal vi huske på, at små 10 procent af Danmarks areal for nuværende er §3-område og herunder stort set al ubebygget areal på Holmsland Klit. Vi vader i bogstaveligste forstand i natur til knæene, uanset hvilken vej vi skal. Det er efterhånden almindeligt at DN er første hurdle, uanset hvad der skal laves. Om det er oprensning af en gammel grøft eller renovering af en sti eller bare udskiftning af et tørrestativ, så skal DN høres og være tilfreds. I denne sag snakker vi om 7-800 sommerhusgrunde, altså sandsynligvis knap 100 hektar. Det kan så vurderes i forhold til de cirka 25.000 hektar §3-arealer, der er alene i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er da også forkasteligt, at vi som borgere skulle formaste os til at bruge en lille smule natur. Nu er DN heldigvis blevet enig med sig selv om, at hvis bare der er hyben nok på grunden, så vil man ikke bruge sin magt ... Så kære grundejere; få nu smidt nogle hyben i jorden, så er der ikke flere problemer med DN. Hyben er i øvrigt en invasiv plante, som stat, kommuner og private, herunder grundejerforeninger, bruger en masse energi og penge på at bekæmpe i klitterne.

Kultur

Børnetegning som altertavle og ingen Jesus på korset: Lettere amputeret kirke genåbner

Annonce