Annonce
Navne

Ny hverdag uden adrenalinkick

Jacob Jørgensen, der er kommerciel direktør i FC Midtjylland, har fået mere tid til afslapning under coronakrisen, men der er stadig mange projekter i FCM. Foto: Morten Stricker
FC Midtjyllands kommercielle direktør Jacob Jørgensen kan godt få tiden til at gå, selv om fodbolden ligger stille og tre ud af fire medarbejdere er sendt hjem. Det største savn er spændingen fra guldkampene i landets bedste fodboldrække.

Holstebro: Det er syv uger siden, at FC Midtjylland spillede den foreløbigt sidste kamp i superligaen.

Udsigten fra toppen af landets bedste fodboldrække var særdeles god for FC Midtjylland med et forspring på 12 point ned til FCK med 12 kampe tilbage.

Det duftede i den grad af guldmedaljer og et meget interessant vejr.

Men lige siden har coronakrisen sendt fodbolden ud i den totale nedlukning. Resultatet er stor usikkerhed om den sportslige og økonomiske fremtid i dansk og international fodbold.

Nu er spørgsmålet, om der overhovedet er noget at tage sig til for en fodbolddirektør midt i den værste krise.

- Jeg kan godt få tiden til at gå. Men der er også blevet mere tid til at være sammen med familien, siger FC Midtjyllands kommercielle direktør Jacob Jørgensen, der bor i nybyggerkvarteret i Mejrup.

Han indrømmer dog gerne, at det ikke er ham, der slider mest på stierne omkring Vandkraftsøen. Hverken som gående eller løbende.

- Vi forsøger at holde så meget gang i forretningen som muligt. Vi er helt klar over, at det ikke er tiden for at henvende sig til mange af vores sponsorer, der er ude i en hård kamp for at klare sig så godt igennem den svære tid som muligt. Vi forsøger at hjælpe dem vi kan, men der er også virksomheder, som ikke er så mærket af krisen, siger Jacob Jørgensen.

Annonce
Det er spændingen ved kampene. Det savner jeg helt vildt, og jeg har meget svært ved at undvære det adrenalinkick. Det er nerven i mit arbejde.

Jacob Jørgensen

Stort savn

Hvis den verdensomspændende krise var kommet for fem-seks år siden, havde det med stor sikkerhed sendt FCM ud i en voldsom overlevelseskamp, da økonomien var elendig dengang. Men indtoget af den engelske rigmand Matthew Benham, store spillersalg og attraktive sponsorater efter to mesterskaber og en pokaltitel har sikret en langt mere solid platform.

- Vi bliver selvfølgelig også ramt i FC Midtjylland. Det er uundgåeligt, men vi prøver at have overskud til at se, hvordan vi kan styrke os til fremtiden, når krisen er forbi. Men vi er begrænset af, at 146 ud af 200 medarbejdere er sendt hjem med lønkompensation. Det hjælper os meget, men jeg savner mine kolleger rigtig meget, og alt foregår jo via skype og andre digitale medier, siger Jacob Jørgensen, der godt ved, hvad han mangler mest.

- Det er spændingen ved kampene. Det savner jeg helt vildt, og jeg har meget svært ved at undvære det adrenalinkick. Det er nerven i mit arbejde, siger Jacob Jørgensen, der tidligere var direktør i håndboldligaklubben TTH Holstebro.

Den kommercielle direktør kan dog netop i disse dage glæde sig over en stor sejr, da den midtjyske klub har landet en ny hovedsponsoraftale med Arbejdernes Landsbank, som valgte FCM frem for konkurrenterne fra Brøndby IF.

- Det er en aftale, vi er meget stolte af, og som giver mere tro på, at vi står stærkt i fremtiden. Sponsorerne tror på vores projekt, siger Jacob Jørgensen.

Nye tider og overskud

Et andet initiativ fra superligaens førerhold er ideen om at arrangere drive in-fodbold, hvor tilskuerne samles omkring MCH Arena for at følge kampene fra bilsædet. En idé, der hurtigt nåede ud over landets grænser.

En af de største opgaver for Jacob Jørgensen under coronakrisen har været at få designet og produceret en ny FCM-trøje, der hylder sygehuspersonalet i den midt- og vestjyske region.

- I den nuværende situation beundrer alle i FC Midtjylland viljen og modet blandt regionens sundhedsansatte. Det er nemt at gå forrest i medgang, men det kræver et stort hjerte at gå forrest i modgang. De viser deres store hjerter lige nu, hvor alle kæmper med Covid-19. Det fortjener naturligvis anerkendelse, og vi ønsker at hylde dem via vores ALLE FOR ÉN-trøje i helt unikt design med direkte reference til sundhedssektoren, siger FCM-direktøren.

Omsætningen fra salget af trøjerne skal gå til at servere mad fra boder, så de ansatte i sundhedssektoren oplever et lille frirum i en travl og hektisk hverdag, hvor de kæmper for andres sundhed.

Fodbold-direktøren håber på stor opbakning til projektet.

Men som alle andre med hang til fodbold og spænding håber han meget snart på, at fodbolden kan sættes i gang igen, selv om det i lang tid bliver uden tilskuere.

Det kan godt være, at det ikke helt er som det plejer at være.

Men spændingen og adrenalinkicket er på vej tilbage.

Et af de nye tiltag i FCM bliver drive-in fodbold, når der skal spilles kampe uden tilskuere. Foto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Frivillige foreninger kan blive fritaget for affaldsgebyr på genbrugspladser

Annonce