Navne

Ny hæderspris: Vorgod-Barde Borgerforening hædrer nu Årets Ildsjæl

Anders Lund med beviset på at han blev Årets Ildsjæl i Vorgod Barde. Privatfoto

Formanden for Vorgod-Barde Borgerforening, Christian Christensen, indførte en ny pris på generalforsamlingen forleden.

Vorgod Barde: - Som formand har jeg altid savnet, at vi ikke kunne fejre vores frivillige i foreningen med en titel. Jeg har derfor i borgerforenings regi valgt at indføre en ny titel, der hedder Årets Ildsjæl, med håb om at få tilgivelse i bestyrelsen bagefter, sagde Christian Christensen, Formand for Vorgod-Barde Borgerforening, på generalforsamlingen forleden.

Derefter gik han over til at kåre Årets Ildsjæl 2018:

- Han har været med til at løfte vedligehold og kvaliteten af byen. Ikke altid stille og roligt, men effektivt har han været med til at bygge og forbedre vores faciliteter. En af de første rigtig store opgaver var bygningen af bådebroen, hvor han brugte rigtig mange timer sammen med Paw.

Han er leder af Grøn Bande, hvor han sammen med gruppen er med til at sikre, at vores grønne områder altid ser godt ud. Han laver nye borde/bænkesæt, rydder op og renser krat med videre, og som noget af det sidste har han brugt meget tid på vores forhindringsbane.

Desuden har han passet materialegården til UG, så vi i dag kan finde vores sager og skælder ud, hvis det ikke er kommet på plads. Så han er blevet byens pedel.

Som næstformand i bestyrelsen sker det også, at vi får lov til at smage hans hjemmebagte brød og kager, så det er også et talent. Desuden er han også aktive i hjemmeværnet og i diabetesforeningen.

Det er en kæmpe indsats, han gør og det kan ses i hele byen. Derfor skal Årets Ildsjæl gå til Anders Lund, sagde formanden.

Den nye bestyrelse

Den nye bestyrelse i Vorgod-Barde Borgerforening består af Christian Christensen, Niels Fregerslev Jensen, Anders Lund, Kirsten Blæsbjerg og Robert Klokmose. Dennis Jørgensen er suppleant.

Stem på cykelstien

I Christian Christensens beretning, der kan læses i sin helhed på dbrs.dk under denne artikel, kom han blandt andet ind på arbejdet med en cykelsti.

- Cykelstien til Videbæk har højeste prioritet. Så her op til generalforsamlingen har vi igangsat et borgerforslag om cykelstien. Målet er at nå 1150 underskrifter og i øjeblikket har vi cirka 600, så det er over halvvejs. Det bliver en udfordring at nå målet, men vi har fået fantastisk opbakning fra vores nabosogne og fra Videbæk, hvor de hjælper med at samle skriftlige underskrifter. Det er igen givet god omtale og nye politikere har spurgt ind til problemstillingen, sagde Christian Christensen

Afstemningen til borgerforslaget findes her: https://www.rksk.dk/om-kommunen/borgerinddragelse?suggestionID=16

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce