Annonce
Biler

Ny elektrisk Skoda strutter af selvtillid

Den nye Skoda Enyaq er en smule mindre end Kodiaq og kommer til Danmark til februar. Foto: Skoda
Skodas første fuldt elektriske bil kommer samtidig med, at mærket fejrer 125-års fødselsdag. Bag det frække design gemmer sig en gennemført bil med mange fine detaljer og en rækkevidde på op til 510 kilometer.
Annonce

En Skoda med wow-effekt og en kabine, der lægger afstand til den materialekvalitet, som VW disker op med i sin nye ID.3, som snart er på vej ud til de første danske kunder.

Jo, alle sejl var sat, da Skoda forleden fejrede 125-års fødselsdag ved at lancere mærkets første elbil bygget fra bunden.

Nu skal man altid være varsom med at falde i svime over en ny bil, der præsenteres på en scene ledsaget af et brøl af marketing og festivitas, men det ser ud, som om Skoda med Enyaq iV overhaler VW ID.3.

Tidligere har Skoda altid pænt måttet vente, til VW havde lanceret sin version af en ny bil, men denne gang er Skoda først med den platform, der også skal bære VW’s kommende ID.4, der bliver på omtrent samme størrelse som Skoda, og som bliver præsenteret senere på måneden. For ikke at nævne den kommende Tesla Model Y.

Samtidig får Skodaen en rækkevidde på op til 510 kilometer på en opladning med største batteripakke på 77 kWh. Totalt er der fem forskellige udgaver af Enyaq, hvor den billigste får en rækkevidde på 340 kilometer (51-kWh batteri) og mellemste ligger på 390 kilometer (58-kWh batteri).

Den billigste model vil have en elmotor med 148 hk, så kommer en variant med 180 hk eller 204 hk, alle med baghjulstræk og et par topudgaver med 265 hk og 306 hk har elmotor både for og bag og dermed firehjulstræk.

SkodaA Enyaq iV

Anhængervægt: 1200 kg, undtagen basisudgaven, der ikke kan fås med træk.

En topversion kan klare: 1400 kg.

Batteri: 52, 58, 77 kW.

Rækkevidde: 340-510 km.

Elmotor: 148 hk, 180 hk, 204 hk, alle med baghjulstræk og et par topudgaver med 265 hk og 306 hk.

L/B/H: 465/188/162 cm.

Akselafstand: 277 cm.

Annonce

Flere ladeløsninger

Hvordan de så lader op er sværere at gennemskue. Basismodellen vil nemlig kun lade med 7,4 kW derhjemme og 50 kW ved hurtigladning, ligesom det er tilfældet med ID.3, men man kan tilkøbe en bedre ombordlader på 11 kW.

Versionen med det mellemste batteri kan lade med op til 11 kW derhjemme i en wallboks eller på de offentlige ladestandere og op til 100 kW ved en lynlader, hvis den ellers kan levere så meget power.

Versionerne med det største batteri kan klare 125 kW. Den danske importør har dog tilsyneladende besluttet sig for at gøre hurtig ladning derhjemme og på farten til standard, lad os håbe det. Og at varmepumpen, der øger rækkevidden om vinteren, også bliver en del af pakken herhjemme.

Den nye fuldt elektriske Skoda rammer Danmark i februar, og det er endnu for tidligt at sætte en fast pris på bilen, men vi gætter på en pris på cirka 330.000 kroner, hvis de nuværende afgifter på elbiler vel at mærke kører videre, men en mellemmodel vil hurtigt nærme sig 375.000-400.000 kroner.

- Vi har endnu ikke forhandlet den endelige pris færdig, men Skoda Enyaq har mange muligheder for udstyr og fås i så mange forskellige varianter, at der vil blive et stort spring i priserne fra de billigste til topmodellen, siger direktør for Skoda i Danmark Michael Ebeling.

Annonce

Blødt og lækkert

Det mest overraskende er bilens oplevede kvalitet i materialer og samlinger i et interiør, der er bygget op med fokus på et nyt head-up-display. Selve det digitale instrumenthus direkte foran chaufføren er lille, men ovenover er et stort display i forruden og i midten af bilen en stor central skærm. Som udgangspunkt er der en betjeningsskærm i midten på 10 tommer, men den kan også leveres i den større udgave på hele 13 tommer.

Vi har siddet på alle pladser i Enyaq, og rummeligheden kan bedst beskrives som på højde med Skoda Kodiaq, mens de udvendige mål er som den nye Skoda Octavia.

Der er intet såkaldt frunk foran, hvor man kan opbevare ladekabler mv. men selve bagagerummet er på pæne 585 liter.

Der bliver tre forskellige batteristørrelser, flere motorvarianter og mulighed for firehjulstræk. Bilen må trække fra 1200 til 1400 kg. Foto: Skoda
Annonce

Jubilæumsmodel tæt på udsolgt

For at fejre fødselsdagen kan Enyaq bestilles i en speciel Founders Edition, hvor der er skruet ekstra op for udstyret, hvilket blandt andet omfatter et Founders Edition-mærke i krystal. Modellen bygges blot i 1895 eksemplarer til ære for de to stiftere af Skoda, Václav Laurin og Václav Klement.

Enyaq leveres med tre størrelser batteri og både som baghjulstrukket og med en ekstra elmotor som 4X4-model. Alle udgaver kan leveres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1400 kg som det maksimale, dog må de fleste versioner angiveligt kun trække 1200 kg. Samtidig vil det være muligt at montere en tagboks.

Ingen ny Skoda præsenteres uden en eller anden praktisk opfindelse, og denne gang har Skoda opfundet en dims, som man kan tørre ladekablet af med, når det har ligget og svuppet i en vandpyt, eller naboens hund har tisset på det. En isskraber i bagklappen er også standard.

Allerede nogle måneder senere kommer der en ekstra Enyaq-variant, nemlig en mere sporty crossover i stil med BMW X4.

Avisen var inviteret til Prag af Skoda

Der er masser af plads indvendigt, også i bagagerummet. Foto: Skoda
Interiøret er opbygget med en lille skærm foran chaufføren til de vigtigste instrumenter, mens de fleste andre funktioner betjenes via en 10- eller 13-tommer skærm. Foto: Skoda
Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern Håndbold For abonnenter

Glem alt om held og marginaler: Skjern spillede bedre end verdensklassehold – nu jagter de gruppespil

Danmark

Arbejde længe, men i eget tempo

Annonce