Annonce
Tarm

Ny cykelsti er ubrugelig: Projektet er gået i stå med tre store huller

Hvis man skal bruge cykelstien i sin nuværende form, kræver det enten vandgang, dygtige længdespringsfærdigheder, eller bare ud på Tarmvej i den tætte trafik. Tre steder er det galt på strækningen. Foto: Christian Baadsgaard
Cykelstien mellem Vostrup og Hemmet var lovet klar i 2018. Men i flere måneder har projektet stået stille, og borgerne undrer sig over et mærkværdigt resultat.

VOSTRUP-HEMMET: Waders er nok at foretrække frem for stramtsiddende lycra, hvis man planlægger en cykeltur ad den nye cykelsti mellem Vostrup og Hemmet.

Ellers skal man have en virkelig god cykelhjelm på og være mere end ualmindelig sikker på at lave flyvehop med sin racer. Hvis rammen da ellers kan holde til det, når cyklen lander fem meter længer fremme...

Ikke mindre end tre steder er den helt nye cykelsti nemlig afbrudt af kæmpe huller, hvor der nede i bunden er et vandløb. Den nye asfalt ligger pænt lige hen til kanten og fortsætter planmæssigt ovre på den anden side af hullet.

Borgerne i området, der ellers sådan havde glædet sig til en ny cykelsti, står også noget forundrede over det nuværende resultat.

- Nu har det stået stille en tre-fire måneder, og folk har også spurgt til det. De frygter, at det er en ny besparelse, siger Peter Lauridsen, formand for Lønborg-Vostrup Borgerforening.

Cykelstien har været et stort ønske i årevis. Hidtil har cyklisterne skullet bruge den stærkt trafikerede Tarmvej, hvor mange biler og tung trafik udgør en sikkerhedsrisiko for cyklister.

Desuden køres der stærkt på strækningen, og Peter Lauridsen forklarer, at det eneste, der kan få bilister til at holde igen, er den fartkontrol, der er på strækningen med jævne mellemrum.

Peter Lauridsen har derfor overvejet, om foreningen skal rette henvendelse til kommunen og høre, hvad det bliver til.

- De sagde, at cykelstien ville blive tilendebragt i slutningen af 2018, og vi gik da ud fra, at vi kunne bruge den kort tid efter. Det gjorde det så ikke. Folk er begyndt at spørge, om det bliver i 2019. De havde jo glædet sig til at bruge den til sommer, og der er jo også mange turister i området i sommermånederne, forklarer Peter Lauridsen.

Annonce
Cyklister bliver advaret, inden de havner på en utilsigtet flyvetur over vandløbet her. Foto: Christian Baadsgaard

Hvad venter vi på?

Formand for teknik- og miljøudvalget, John G. Christensen (S) har været ved administrationen for at få et svar på, hvorfor cykelstien stadig ikke kan bruges.

- Jeg har spurgt, hvad vi venter på, og jeg har fået at vide, at der er truffet beslutning om, at vandløbet skal rørlægges. I første omgang havde man snakket om, at der skulle broer hen over, og det ved jeg ikke, hvorfor der skulle, siger John G. Christensen, der heller ikke ved, om rørene bliver en billigere løsning end en bro.

Ved rørlægning fyldes der op omkring røret. Derefter bliver der lagt asfalt oven på, og stien kan fortsætte, mens vandet løbet igennem rørene.

At det ser noget mærkelig ud, at man ikke først har gjort overgangene over vandløbene klar, inden man har lagt et asfaltlag, virker lidt besynderligt, medgiver John G. Christensen.

- Jeg ved, hvilke spørgsmål du vil stille, og jeg kan kun sige, at jeg undrer mig også, siger John G. Christensen.

Hvornår cykelstien så kan bruges, kan John G. Christensen endnu ikke give et svar på.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce