Annonce
Indland

Ny app samler tusindvis af danskere til quiz hver aften

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Livefunktioner på digitale medier giver et fællesskab, som bliver større, siger specialist i sociale medier.

Hver aften klokken 20 griber omkring 20.000 mennesker i Danmark mobiltelefonen og tuner ind på en app, der sender et quizshow.

Showet hedder "Primetime". Det blev lanceret i Danmark i januar. 171 brugere deltog i første udsendelse.

Konceptet tager velkendte elementer som live-udsendelse, app og quiz og fusionerer dem til et nyt koncept i dansk kontekst. Det er muligt for brugere at chatte med hinanden og værten under udsendelsen.

Og netop interaktionen i realtid fremhæver journalist og specialist i sociale medier Katrine Villarreal Villumsen ved konceptet.

- Alt det, vi skulle snakke om dagen efter, når vi mødte hinanden på arbejde eller i skole, kan vi snakke om live, siger hun.

Formatet, hvor man kan sidde hvor som helst, se det samme og chatte, er ikke nyt. YouTube har det. Facebook har det. Snapchat har det. Instagram har det.

- Vi ser det allerede i stor stil lige nu. Det er helt sikkert noget, som brugere kommer til at se og bruge meget mere, siger hun.

Hun beskriver tendensen og "Primetime" som en sammensmeltning af noget gammelt og noget moderne.

- De har taget et program, der har eksisteret i mange, mange år både på tv og radio, og gjort det moderne og interaktivt, hvor alle kan følge med, uanset hvor i verden vi er henne, siger Villumsen.

Over 100.000 danskere har på fire måneder downloadet appen. Og udviklingen kan mærkes, fortæller "Primetimes" danske landechef, Richardt Funch.

Han mener, at "Primetime" har ramt noget særligt.

- Vi skaber en lejrbålseffekt, hvor folk får en push-besked. Og hvis man har lyst til at være med, er det ikke om fem minutter, det er nu, siger Richardt Funch.

- Det tror jeg, at folk har savnet lidt i tv-medier. Vi samles om noget, som vi kan forholde os til, som vi kan snakke om, og som folk synes, er hyggeligt.

Om platformene med livestreaming og chat ligger i direkte konkurrence med flow-tv, er dog ifølge Katrine Villarreal Villumsen usikkert.

Hun mener, at det traditionelle flow-tv fortsat har en fremtid, så længe det viser den gode historie eller det gode koncept.

"Primetime" er stiftet i Sverige og har været der siden marts 2018. I Sverige er appen downloadet mere end 1,1 million gange. Selve quizzen rummer 11 spørgsmål per program.

De spillere, der svarer rigtigt på alle spørgsmål, deler pengepræmien, som gennemsnitligt ligger på 500 kroner i alt.

/ritzau/

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Læserbrev

Pas på vores by: Stor risiko for domino-effekt i Skjerns bymidte

Læserbrev: Som medlem af Gentænk Skjerns ”handelsgruppe” har jeg været med til at vende og dreje mange muligheder for at få ungdommen fra skolebyen ind til centrum for her at skabe liv ved deres tilstedeværelse, samt mange andre ideer for at skabe aktivitet i byen. Det er en svær opgave, og nu vil man med et snuptag fratage centrum over 100 arbejdspladser og cirka 3000 ugentlige besøgende (ifølge Dagbladet lørdag). Om tallet er 3000 eller blot det halve, og om disse handler eller blot bevæger sig rundt i byen, så vil enhver handelsby juble over at have en ”så stor butik” i deres midte. Eksperter fra blandt andet Dansk Erhverv og formanden for Ringkøbing-Skjerns handelsråd fraråder på det kraftigste at flytte en så stor magnet væk fra centrum og forudser endnu mere butiksdød og et mindre attraktivt centrum. Kommunens planlægning frarådede tilladelse af en Rema 1000 udenfor bymidten, politikerne overhørte dette. Jeg er spændt på at høre planlægningens forudsigelser af konsekvensen i Skjern centrum ved en udflytning af ”rådhuset”. Detailbutikkerne alene i byens midte beskæftiger løst anslået over 200 personer, det er dog en anseelig arbejdsplads, mange flex-jobbere, personer i jobtræning og praktikanter har stor glæde af at have mulighed for at arbejde i byens butikker, en årlig besparelse på (måske?) 750.000 kroner kan hurtig blive opslugt af flere ledige og et ødelagt bybillede. Vil byen være attraktiv at bosætte sig i, hvis centrum bliver ødelagt, eller flytter det ”grå guld” til andre byer eller andre kommuner? Politikernes beslutning om at nedlægge vort gamle rådhus kan blive en lang glidebane, flere butikker er ikke medlem af handelsforeningen andre har meldt sig ud for at spare penge, og mister vi flere butikker, vil en sådan udvikling hurtigt betyde, at der ikke er råd til en bychef, julebelysning, open-by-night. Annoncer i ugeaviser bliver måske også sparet væk, så vil det være svært at have økonomi i ugeaviserne osv. osv. Detailhandlere bruger langt mere tid end en almindelig 37 timers arbejdsuge for måske at kunne tjene en gennemsnitlig løn, det er ikke nogen nem opgave, som nogle fejlagtigt tror. Vi vil alle gerne have butikker og et godt udvalg, men detailhandelen har ikke haft megen medgang i de senere år og er følsom over for alt, hvad der fjerner potentielle kunder. En udflytning af det gamle rådhus, eller blot noget af det, giver en meget stor risiko for at udløse en domino-effekt som beskrevet, og alle med forstand på detailhandel og bycentre fraråder det på det kraftigste. Jeg har forståelse for at den almindelige kommunalpolitiker ikke kan være ekspert på alt, og håber derfor, at man beslutter sig ud fra de råd og oplysninger, der er givet, netop fra eksperter. Rådhuset er jo i øvrigt en af byens seværdige bygninger, og det er godt for bymidten at have en offentlig administrationsbygning, så føler vi os stadig som en købstad. Alt ovenstående er ”for egen regning” men ordene er hørt mange gange.

Annonce