Annonce
Ringkøbing-Skjern

Ny analyse: Fem kystnære vindmølleparker er bedre end én på havet

Det er en bedre forretning for samfundsøkonomien at opføre kystnære vindmølleparker end havmøller, fastslår ny analyse. Arkivfoto: Henning Bagger
KPMG-analyse konkluderer, at fem vindmølleparker ved kysten giver en større samfundsmæssig gevinst end den kommende Thor-havmøllepark ud for Nissum Fjord. Omkostningerne er lavere og forsyningssikkerheden er højere, skriver Energy Supply

Vestjylland: Det er en bedre forretning for samfundet at opføre kystnære vindmølleparker end havmøller, som er placeret mere end 20 kilometer fra vandkanten.

Det fastslår en ny analyse lavet af konsulentfirmaet KPMG for Hovedstadens Energiselskab, Hofor, og European Energy A/S, skriver Energy Supply. Undersøgelsen bygger på en række scenarier baseret på offentligt tilgængelige data, hvor man sammenligner den kommende havmøllepark Thor med fem kystnære vindmølleparker, der tilsammen har samme kapacitet, nemlig 1000 megawatt.

- Analysen viser, at det er fornuftigt ud fra en samfundsøkonomisk betragtning at etablere kystnær vind som en del af det danske energimiks. Den grønne omstilling af vores energisektor er en gigantisk opgave, der kræver voldsomt store investeringer. Analysen dokumenterer, at kystnær havvind kan være med til at reducere omkostningerne til den fremtidige danske havvindmøllekapacitet med mange milliarder, siger direktør for økonomi og forretning i Hofor, Jan Kauffmann ifølge Energy Supply.

Helt præcist ligger den samfundsøkonomiske gevinst på 12-14 procent.

Det er langt billigere at etablere vindmøller tæt på kysten frem for langt ud på havet. Desuden bekræfter KMPG, at flere mindre kystnære vindmølleparker vil øge forsyningssikkerheden. Ved et kabelnedbrud er det kun den enkelte park, som bliver påvirket, mens et lignende uheld på et stor havmøllepark vil kunne stoppe hele elproduktionen, lyder analysen.

De to selskaber, der har taget initiativ til analysen, arbejder selv med kystnære havmølleparker. Hofor udvikler netop nu to kystnære vindmølleparker, mens European Energy A/S arbejder på tre parker og en testpark ud for Frederikshavn.

Mens de kystnære parker er gode for samfundsøkonomien, så bliver der tilsyneladende ikke taget højde for den folkelige modstand mod vindmøller tæt på kysten. I Ringkøbing-Skjern kan både borgere og lokale politikere tale med de udfordringer, som det kystnære Vesterhavs Syd-projekt har givet. Balladen har blandt andet fået den konsekvens, at byrådet i Ringkøbing-Skjern kun ønsket at bakke op om fremtidige havmølleprojekter, hvis de bliver placeret mere end 30 kilometer fra strandkanten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce