Annonce
Biler

Nu skal vi snart sige farvel til Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV har været Danmarks mest solgte plug-in-hybrid og fortsætter på det danske marked indtil videre. Foto: Jens Overgaard
Mærket er på vej ud af Europa og vil i stedet satse på det sydasiatiske marked.
Annonce

Mitsubishi vil stoppe salget af biler i Europa, når de nuværende modeller har udtjent deres værnepligt, og koncernen vil ikke lancere nye modeller.

Udfasningen af mærket på vore breddegrader skal ses som resultatet af en ny strategi, kaldet ”small, but beautiful”, hvor Mitsubishi vil reducere sine faste omkostninger markant de næste to år og derfor satse på markeder, hvor muligheden for overskud er større.

Derfor prioriterer man ressourcerne til det sydøstasiatiske marked, hvor Mitsubishi har en markedsandel på hele 6,4 procent, mod kun 1,0 procent i Europa.

I første omgang betyder det, at blandt andet nye modelgenerationer af L200 pickuppen, en ny Outlander og Space Star ikke når hertil.

Vi spørger den danske importør, hvad konsekvenserne bliver herhjemme.

- Jeg kan bekræfte, at Mitsubishi sætter udviklingen af nye modeller til Europa på hold. Udviklingsomkostningerne til det europæiske marked er for høje, og med den kommende Euro 7-norm bliver kravene til brændstofforbrug endnu skrappere. Så man har valgt at fokusere på kernemarkederne for at lave en turnaround, siger Hanne Sørensen, som er Head of Group PR hos K. W. Bruun Import A/S, der står bag importen af Mitsubishi, men også Citroën, DS, Opel og Peugeot.

Hanne Sørensen understreger dog, at man i Danmark vil køre videre med Mitsubishi.

- Vi fortsætter som importør med fokus på de eksisterende modeller, især med fokus på Outlander PHEV, som har gjort det rigtig godt med salgsrekord og en fordobling af salget i forhold til sidste år. Det vil være business as usual, og vi fortsætter med at varetage hele eftermarkedet og garanti som hidtil. Det er vigtigt for mig at understrege, at alle kunder kan føle sig helt trygge, siger hun.

Hvor længe der reelt vil være nye biler til salg, er dog tvivlsomt.

Der skulle dog være en helt ny Outlander på trapperne. Den præsenteres i starten af næste år, så produktionen af den eksisterende model må således antages at blive kortvarig. Og den høje Outlander står for broderparten af salget herhjemme.

Mitsubishi Colt blev Årets Bil i Danmark 2005. Foto: Mitsubishi
Annonce

Blakket historie

Mitsubishi har levet en meget omtumlet tilværelse. En truende konkurs blev for år tilbage reddet, da man valgte at indgå i alliance med Renault-Nissan, og den beslutning har været medvirkende til, at man nu trækker sig fra Europa. Her er det nemlig planen, at Renault skal være lokomotivet i Europa, mens Nissan skal være førende i Kina og USA, og så er det overladt til Mitsubishi at føre sig frem i Sydøstasien.

Den måske mest kendte Mitsubishi, firehjulstrækkeren Pajero, dropper mærket helt på det globale marked.

Det store skub til den europæiske nedtur var, da man måtte sælge sin fabrik i Holland, hvor man byggede Colt, Outlander og sågar en model til Smart.

Mitsubishi er lidt af en anakronisme blandt de internationale mærker. Mærket med det karakteristiske diamant-logo og hæderkronede 4x4-biler har været partner eller delvist ejet af snart sagt alle store betydende bilfabrikker i verden. Jo, både Volvo, PSA, Daimler og Chrysler har været involveret.

Blandt de ikoniske biler fra Mitsubishi er Colten, Mitsubishi Lancer samt Galant og en stribe fuldvoksne SUV'er.

Mærkets danske storhedstid var kortvarig, da Mitsubishi satsede på eget datterselskab i 1990 og blandt andet præsenterede den store Galant med rabatter på op mod 60.000 kroner i en introduktionskampagne. Her var der overlegen motorkraft og en lang udstyrsliste, og det gjorde faktisk Galant til danskernes foretrukne bil i 1991. Importøren kunne dog slet ikke følge med efterspørgslen, så ventetiderne var meget lange.

Siden gjorde yen-kursens stigning de japanske biler dyrere, og Mitsubishi kunne ikke mere konkurrere på prisen.

Man fik dog lært folk at udtale og stave til Mitsubishi, men så var det bal forbi. Der har været enkelte succeser siden hen, blandt andet Carisma i 1999, Colt fra 2004, der blev Årets Bil i Danmark.

I 2014 var Space Star også en pæn succes herhjemme. Ingen af dem var dog i nærheden af Galantens supersalg.

De seneste har også budt på et farvel til asiatiske mærker som Daihatsu og Chevrolet, tidligere kendt som Daewoo.

Mitsubishi Galant blev den mest solgte bil i Danmark i 1991, takket være enorme rabatter. Foto: Mitsubishi
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce