Annonce
Hvide Sande

Nu skal Hvide Sande-vraget på Fanø fjernes - ellers koster det

Det sørgelige syn af det forliste skib, der ligger og nedbrydes ved Fanø. Foto: Ren Strand Fanø

Fanø/Hvide Sande: Hvis ikke vraget af Hvide Sande-kutteren RI 542 "James Robert" er fjernet inden 18. juli, så kan Skibsforsikringen Frederikshavn godt hoste op med 300.000 kroner.

Så klart er kravet fra Fanø Kommune, der nu har mistet tålmodigheden med skibsvraget, der har ligget ud for en populær badestrand på øen siden januar i år. Det skriver Tv Syd.

Tv-stationen har fået aktindsigt i et påbud fra Fanø Kommune til forsikringsselskabet og kurator for den konkursramte virksomhed bag "James Robert", Njord Krabber, der havde hjemme i Hvide Sande.

Hvis ikke vraget er fjernet inden den givne dato, vil Fanø Kommune selv sørge for at få det forliste skib fjernet og så sende regningen på 300.000 til Skibforsikringen Frederikshavn. Her er man dog ikke sikre på, at man har pligt til at fjerne skibet,

- Hvis vi skal fjerne det, så gør vi det. Vi er bare ikke sikre på grundlaget, siger Michael Holm, bestyrelsesformand ved Skibsforsikringen Frederikshavn, til Tv Syd.

RI 524 "James Robert" begyndte at tage vand ind 11. januar ud for Hvide Sande, hvorefter besætningen blev reddet fra kutteren, som dog ikke sank, men drev mod syd.

To dage senere blev to besætningsmedlemmer, heriblandt skipperen, sat om bord for at få skibet i havn i Esbjerg. Der opstod dog brand på "James Robert", og besætningen måtte for anden gang på én weekend reddes væk fra kutteren.

Det brændende skib drev i land ved Fanø, hvor det efterfølgende er tømt for forurenende diesel og olie. Siden har RI 524 ligget og blevet nedbrudt i brændingen og sendt vraggods ind på stranden til stor gene for de lokale.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce