Annonce
Hvide Sande

Nu skal Hvide Sande-vraget på Fanø fjernes - ellers koster det

Det sørgelige syn af det forliste skib, der ligger og nedbrydes ved Fanø. Foto: Ren Strand Fanø

Fanø/Hvide Sande: Hvis ikke vraget af Hvide Sande-kutteren RI 542 "James Robert" er fjernet inden 18. juli, så kan Skibsforsikringen Frederikshavn godt hoste op med 300.000 kroner.

Så klart er kravet fra Fanø Kommune, der nu har mistet tålmodigheden med skibsvraget, der har ligget ud for en populær badestrand på øen siden januar i år. Det skriver Tv Syd.

Tv-stationen har fået aktindsigt i et påbud fra Fanø Kommune til forsikringsselskabet og kurator for den konkursramte virksomhed bag "James Robert", Njord Krabber, der havde hjemme i Hvide Sande.

Hvis ikke vraget er fjernet inden den givne dato, vil Fanø Kommune selv sørge for at få det forliste skib fjernet og så sende regningen på 300.000 til Skibforsikringen Frederikshavn. Her er man dog ikke sikre på, at man har pligt til at fjerne skibet,

- Hvis vi skal fjerne det, så gør vi det. Vi er bare ikke sikre på grundlaget, siger Michael Holm, bestyrelsesformand ved Skibsforsikringen Frederikshavn, til Tv Syd.

RI 524 "James Robert" begyndte at tage vand ind 11. januar ud for Hvide Sande, hvorefter besætningen blev reddet fra kutteren, som dog ikke sank, men drev mod syd.

To dage senere blev to besætningsmedlemmer, heriblandt skipperen, sat om bord for at få skibet i havn i Esbjerg. Der opstod dog brand på "James Robert", og besætningen måtte for anden gang på én weekend reddes væk fra kutteren.

Det brændende skib drev i land ved Fanø, hvor det efterfølgende er tømt for forurenende diesel og olie. Siden har RI 524 ligget og blevet nedbrudt i brændingen og sendt vraggods ind på stranden til stor gene for de lokale.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce