Annonce
Erhverv

Nu kommer elbil-kapløbet til en indkørsel nær dig

VW's seneste våben mod Tesla og andre elbil-rivaler er denne model ID.4, der samles på fabrikken i tyske Zwickau. Den fås i øvrigt med anhængertræk. Foto: Matthias Rietschel/Reuters/Ritzau Scanpix

Det var noget af en langgaber, da kommissionsrapporter og politiske forhandlinger i hele efteråret og ind i vinteren førte til nye bilafgifter, der skal bane vejen for flere elbiler.

Langt mere interessant er det, om der overhovedet er elbiler at købe, og her er et formidabelt teknologikapløb nu skudt i gang.

Det er svært at overse de talrige Tesla-biler, der i øjeblikket sniger sig lydløst omkring i landskabet. De seneste to år er der solgt over 6700 elbiler af Teslas Model 3 i Danmark, og dermed er den amerikanske pionér blevet synonym med den grønne omstilling inden for personbiler.

Hvis man handler aktier, så har man også bemærket aktiefesten for Tesla, der på et år er steget mere end 500 procent i værdi. Ja, endnu mere faktisk, men siden januar er luften gået af ballonen, og det er, som om interessen har søgt andre steder hen.

Investorerne har blandt andet fået øje på en tysk veteran, Volkswagen nede i Wolfsburg. VW-aktien er i hvert fald steget over 60 procent siden nytår, hvilket også var tiltrængt efter mange års ørkenvandring på aktiemarkedet.


Hvor Tesla er født som en tech-virksomhed, der tilfældigvis producerer elbiler, ser Volkswagens arv lidt anderledes ud.


Det er værd at dvæle ved herhjemme, hvor Volkswagen er det klart mest solgte bilmærke. Sidste år blev der sat nummerplader på 25.000 fabriksnye VW’er i Danmark, svarende til hver ottende bil i et år, hvor bilsalget blev sendt til tælling af corona.

VW’s muskler, også i Danmark, er ikke til at tage fejl af. Importøren, Semler Holding, har netop afleveret sit hidtil bedste regnskab nogensinde. På trods af lukkede salgslokaler, faldende bilsalg og monumental usikkerhed om fremtidens bilafgifter lykkedes Semler med at øge både omsætning og overskud sidste år.

Aktiens optur skyldes utvivlsomt, at Volkswagen nu har meldt sig helhjertet på banen med massive investeringer i grønne biler, der vil gøre det lige så let som at klø sig i nakken at indfri regeringens elbilambitioner.

- Elektrisk mobilitet er blevet vores kerneforretning, sagde VW’s topchef, Herbert Diess, på en såkaldt power day midt i marts.

Han mener, at alting lige nu handler om at gøre batterierne billigere, rækkevidden større og ladetiden kortere. Derfor tager han overskuddet fra sine gamle fabrikker med benzin- og dieselmotorer og flytter over i et gigantisk forskningsprogram på 112 milliarder kroner om året frem mod 2025.

Undervejs skal der bygges seks store batterifabrikker i Europa, så VW selv står for den centrale komponent i elbilerne. Derudover skal VW-bilerne i højere grad være softwareprodukter, som man kan opdatere i takt med den teknologisk udvikling - ligesom Tesla har gjort det i mange år.

Det er lidt af en omvæltning. Hvor Tesla er født som en tech-virksomhed, der tilfældigvis producerer elbiler, ser Volkswagens arv lidt anderledes ud. Tidsskriftet The Economist konstaterer tørt, at VW’s største digitale præstation hidtil har været dieselskandalen fra 2015, hvor VW havde installeret ulovlig software i millioner af biler for at snyde sig til bedre miljøtal.

Nu er afgifterne på plads, og det vælter ind med elbiler på markedet. Sidste år blev salget af elbiler i Danmark tredoblet - fra et lavt udgangspunkt - og i år går det formentlig helt amok i takt med, at bilforhandlerne har lov til at lukke kunder ind i deres salgslokaler.

Ét hængeparti er stadig antallet af ladestandere, og her har VW også en plan. Frem mod 2025 vil koncernen i samarbejde med forskellige partnere sætte 18.000 offentlige lynopladere i drift i Europa. Det svarer til en femdobling i forhold til i dag.

Et andet hængeparti er jydekrogen, som har fastlåst masser af danskere i deres gammeldags biler med forbrændingsmotorer. Men også her blæser forandringens vinde, og både Tesla 3 og VW’s nyeste elbil, ID.4, fås skam med trækkrog.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Tarm

Brændte dæk og madrasser giver stor bøde

coronavirus

Mette Frederiksen: Risiko for forsinkelser efter vaccineudskydelse

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

KD mødte møllekritiske borgere: I skal vide, at debatten om testcentret slider på lokalsamfundet

Annonce